Vés enrere L'Institut de Biologia Evolutiva commemora l'Any Internacional de la Biodiversitat 2010

Amb la Jornada: "Biodiversidad en Acción", organitzada per l'IBE conjuntament amb la Fundació BBVA, en què intervindran diversos investigadors de l'IBE i que tindrà lloc el 3 de novembre a Madrid.
02.11.2010

biodiversitat2010L'Organització de les Nacions Unides va declarar l'any 2010 Any Internacional de la Biodiversitat amb l'objectiu de concienciar la societat sobre la necessitat de preservar la natural biodiversitat del planeta.

La Biologia Evolutiva estudia els mecanismes que generen la biodiversitat. Un cop seqüenciat el genoma humà, la descripció i comprensió de la biodiversitat és un dels reptes científics més importants del segle XXI, que requereix dels mètodes i conceptes de la Biologia Evolutiva.

En concret, és necessària la comprensió de la base genètica de la diferència, tant entre espècies (divergència), com dins de les espècies (diversitat o polimorfisme), prestant una especial atenció a com es fixen les diferències, com es distribueixen, com es transmeten, com es mantenen i com interaccionen amb l'entorn.

biodiversitat2010belles És en aquest context que l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), grup mixt de la UPF i el CSIC, ha organitzat conjuntament amb la Fundació BBVA la Jornada " Biodiversidad en Acción", una activitat que pretén desmarcar-se de les postures més catastrofistes per donar una visió més optimista sobre el ritme d'extincions d'espècies que, en bona mesura, s'ha atribuït a l'acció humana. Se celebra el 3 de novembre, al Palacio Marqués de Salamanca (P. Recoletos, 10. Madrid.).

La generació de noves espècies: denominador comú de la Jornada

En el decurs de la Jornada es veurà que, si bé és cert que hi ha una disminució global de biodiversitat a la Terra, la natura genera constantment noves espècies i conèixer els mecanismes pels quals això és possible, també és important per a la preservació de la biodiversitat.

biodiversitat_2010_ComasÉs en aquesta línia argumentativa que Xavier Bellés, director de l'IBE , obrirà el cicle amb la ponència "Biodiversidad que se destruye, biodiversidad que se genera". Seguidament, les següents ponències mostraran com els insectes són la forma de vida predominant a la terra en quant a nombre d'espècies i com han estat capaços de colonitzar amb èxit quasi tots els ambients del planeta. Es veurà també l'origen dels rèptils,  fa 320-310 milions d'anys,  i les estratègies que han seguit per evolucionar fins a les formes actuals. Dels invertebrats als vertebrats, la Jornada es detindrà en la diversificació dels primers mamífers.

Finalment, David Comas, investigador de l'IBE i del CEXS - UPF i coordinador europeu del projecte Genografic, parlarà de les causes i les conseqüències de la biodiversitat en l'espècie humana fins a l'actualitat, i Carles Lalueza, investigador de l'IBE i membre del grup de recerca del projecte internacional del Genoma Neandertal, parlarà del biodiversitat 2010Laluezal'estat actual del coneixement i els debats que se generen al voltant dels orígens i les migracions dels homínids, a la llum de les recents descobriments.

L'Institut de Biologia Evolutiva es va fundar l'any 2008 per iniciativa conjunta de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Consejo Superior d'Investigaciones Científicas (CSIC), amb l'objectiu de convertir-se en un centre de referència internacional en l'estudi de la biodiversitat en sentit ampli, amb una perspectiva molecular i genòmica oberta a l'estudi de qualsevol forma de vida animal, que per descomptat inclou la diversitat humana.

Altres e-notícies relacionades:

La UPF i el CSIC creen a Barcelona un centre de recerca en evolució biològica i biodiversitat

Noves claus del control de la metamorfosi dels insectes

Un estudi paleogenètic ha determinat per primera vegada el grup sanguini dels Neandertals

Dos biòlegs de la UPF coordinen el projecte Genogràfic a Europa