Vés enrere Jaume Guillamet descriu en un llibre el sorgiment dels diaris polítics a Catalunya

El catedràtic de Periodisme de la UPF acaba de publicar l'obra L'arrencada del periodisme liberal, que serà presentada el 25 de gener al Col·legi de Periodistes de Catalunya, amb la presència del conseller de Cultura Ferran Mascarell.
23.01.2011

Portada del llibreJaume Guillamet, catedràtic de Periodisme del Departament de Comunicació de la UPF, és autor de l'obra L'arrencada del periodisme liberal. Política, mercat i llengua a la premsa catalana, 1833-1874, un llibre que descriu la peripècia vibrant dels diaris polítics en els anys centrals del segle XIX a Catalunya.

El llibre, publicat per Eumo Editorial, serà presentat el 25 de gener, a les 19.30 hores, a la seu barcelonina del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rambla Catalunya, 10). L'acte, presidit per Ferran Mascarell, conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, inclourà les intervencions de Josep Maria Martí, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Joaquim Albareda, catedràtic d'Història Moderna i director de l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives de la UPF, a més de director de la col·lecció "Referències" d'Eumo Editorial, i de l'autor, Jaume Guillamet.

El sorgiment dels periòdics en l'època liberal i del sistema de premsa a Catalunya

A l'arrencada del periodisme liberal, Jaume Guillamet se centra en el període 1833-1874 i analitza l'efecte de les successives legislacions d'impremta sobre el desenvolupament de la premsa, en un procés accidentat i tardà en relació als principals països europeus.

Alguns dels temes que l'autor hi estudia són l'aparició i l'existència dels periòdics sota el règim liberal i com aquests exercien una doble funció informativa i política, la formació del mercat de premsa, i la figura professional i política del periodista. A més, explica com sorgeix un sistema de premsa propi de Catalunya dins el conjunt espanyol fins a1874, final del Sexenni Democràtic, moment en què la llibertat d'impremta havia assolit la màxima plenitud.

Un expert en història del periodisme vinculat amb el món acadèmic i editorial

Jaume GuillametNascut a Figueres l'any 1950, Jaume Guillamet i Lloveras es va titular en Periodisme per l'Escola de Periodisme de l'Església de Barcelona (1971) i es va doctorar en Història per la UB (1990). Catedràtic de Periodisme del Departament de Comunicació de la UPF, dins d'aquesta universitat ha estat degà dels Estudis de Periodisme, director del Departament de Periodisme i de Comunicació Audiovisual i vicerector d'Infraestructures i Fundacions (2005-2009).

En la seva faceta d'escriptor, és autor, entre d'altres, de llibres com Els orígens de la premsa a Catalunya (2003), Història del periodisme (2005) i Història de la premsa andorrana. 1917-2005 (2009), aquest darrer juntament amb el professor de la UPF Carles Pont.

Ha estat president de la Societat Catalana de Comunicació i tresorer de l'Associació Europea d'Ensenyament del Periodisme (AEFJ-EJTA), sotsdirector dels diaris Tele/eXprés (1976) i Avui (1980-1982), director de la revista Annals del Periodisme Català i cap de premsa de l'Ajuntament de Barcelona (1986-1990).