Vés enrere Identificat el mecanisme cerebral que altera la coordinació motora per consum crònic de cànnabis

Un estudi del Laboratori de Neurofarmacologia de la UPF, publicat al The Journal of Clinical Investigation, revela que el principal component psicoatiu del cànnabis causa un dèficit en la funció del cerebel en provocar l'aparició de cèl·lules de microglia reactives
23.06.2013

Andrés Ozaita i Rafael MaldonadoSegons l'Organització de Nacions Unides, els derivats de la planta Cannabis sativa, el cànnabis o marihuana, són les drogues il·legals més consumides al món. Gràcies a diferents estudis científics, s'han començat a conèixer determinades disfuncions que una exposició crònica al cànnabis provoca en el cerebel humà, tot i que els mecanismes neurobiològics involucrats són encara desconeguts.

És sabut que el consum crònic de cànnabis produeix diversos canvis a nivell cerebral. Una de les alteracions recentment descrites és l'aparició de dèficits en la coordinació dels moviments que poden modificar diverses conductes com, per exemple, la capacitat de conduir vehicles. La magnitud i possibles mecanismes implicats en aquests dèficits motors induïts pel cànnabis no havien estat fins avui clarificats.

Un equip del Laboratori de Neurofarmacologia de la Universitat Pompeu Fabra  ha descobert el mecanisme cerebral responsable de l'alteració de la coordinació motora associada a l'exposició crònica del principal component psicoactiu del cànnabis, el delta9-tetrahidrocannabinol (THC).

En aquest treball experimental, que s'ha publicat el 24 de juny a l'edició digital de la prestigiosa revista The Journal of Clinical Investigation, els investigadors de la UPF Laura Cutando, Arnau Busquets, Emma Puighermanal, Maria Gomis, Rafael Maldonado i Andrés Ozaita, i de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla José María Delgado i Agnès Gruart, han demostrat que els ratolins exposats al THC desenvolupaven un dèficit en la funció del cerebel, una àrea cerebral crítica en la regulació de la coordinació de moviments encadenats i successius i en l'aprenentatge motor.

Arnau Busquets, Laura Cutando i Maria GomisAquesta àrea cerebral va mostrar símptomes de neuroinflamació després de l'exposició al THC, caracteritzats per l'aparició de cèl·lules de microglia reactives. Aquestes cèl·lules són considerades el sistema immune del cervell, i reaccionen a canvis en l'homeòstasi cerebral.

Els investigadors van observar que la microglia, després de l'exposició al THC, mostrava una morfologia pròpia d'un dany neuronal localitzat en el cerebel i alliberava factors inflamatoris com diferents tipus de citoquines, i que aquest tipus de microglia era la causant dels problemes de coordinació motora observats després de l'administració del THC. Quan es van emprar tractaments per reduir la reactivitat de la microglia, es va obtenir una millora considerable en la coordinació motora i en l'aprenentatge intervingut pel cerebel.

En aquest estudi també es demostra que l'exposició crònica a cannabinoides disminueix el nombre i la funció dels receptors per a cannabinoides en el cerebel, una disminució que va resultar directament implicada en els efectes deleteris del cànnabis. En aquest sentit, la utilització de ratolins modificats genèticament que expressen menys receptors per a cannabinoides, també van mostrar neuroinflamació en el cerebel i dèficits en la coordinació de moviments. Aquestes alteracions també van ser evitades pel tractament amb fàrmacs que van prevenir la neuroinflamació.

Aquests resultats obtinguts en ratolins de laboratori han permès aclarir els mecanismes pels quals l'exposició crònica al cànnabis afectaria la coordinació fina dels moviments, i destaquen el paper de la microglia cerebral en funcions que fins ara havien estat adscrites a l'activitat exclusiva de cèl·lules neuronals.

Treball de referència: Laura Cutando, Arnau Busquets-Garcia, Emma Puighermanal, Maria Gomis-González, José María Delgado-García, Agnès Gruart, Rafael Maldonado y Andrés Ozaita. " Microglial activations underlies cerebellar deficits produced by repeated cannabis exposure". The Journal of Clinical Investigation. 24/6/2013. doi:10.1172/JCI67569.