Vés enrere El Grup de Recerca en Periodisme publica un nou llibre sobre el periodisme en les transicions polítiques

Una obra que compila una selecció de comunicacions del XII Congrés de l'Associació d'Historiadors de la Comunicació que es va celebrar a la UPF el 2012 que està editada pels professors Jaume Guillamet i Francesc Salgado del Departament de Comunicació.
31.03.2014

Després de la II Guerra Mundial i amb la finalització de la Guerra Freda, les transicions polítiques, enteses com processos de canvi pacífic des de règims autoritaris a una democràcia, van ser una situació comuna en diversos països del món, entre ells Espanya amb la transició cap a una democràcia parlamentària,  a la mort del dictador Franco.

Com afirmen Jaume Guillamet i Francesc Salgado,  editors d' El periodismo en las transiciones políticas (Biblioteca Nueva, 2014) i membres del Grup de Recerca en Periodisme del Departament de Comunicació de la UPF, en la Introducció: "quatre decenis més tard, les transicions polítiques s'han convertit en un fenomen habitual i desitjable en un món ja lluny de la polarització en blocs i l'actitud vigilant de les grans potències de la Guerra Freda".

El periodismo en las transiciones políticas aplega vint-i-tres articles de recerca de 41 autors provinents de dotze universitats espanyoles, conjuntament amb investigadors portuguesos, britànics i suïssos, que aporten les seves perspectives sobre les transicions polítiques pacífiques que han caracteritzat la història política dels últims 25 anys del segle XX, des del punt de vista periodístic.

L'obra compila una selecció de les comunicacions que van ser presentades al XII Congrés de l'Asociació d'Historiadors de la Comunicació (AHC), que sota el títol "Transició democràtica i comunicació internacional" es va celebrar a la Universitat Pompeu Fabra, el maig de 2012, com a colofó del projecte "Noticias Internacionales de España: la Transición (1975-1978)" (NIET).

La primera part del llibre està centrada en les primeres transicions amb articles sobre la Revolució Portuguesa i la Transició Espanyola, que s'amplia amb el debat d'una taula rodona en què van intervenir corresponsals espanyols a l'estranger,  La Stampa (Mimmo Càndito), The Times (William Chislett) i Le Figaro (Anne-Marie Romero).

La segona part està dedicada a les transicions polítiques del canvi de segle amb treballs que versen sobre Rússia, Cuba, Xina, Sud-Àfrica i la Primavera àrab, que inclou igualment el debat d'una taula rodona en què van van intervenir corresponsals que van cobrir a Revolució dels Clavells per al diari Tele/eXpres (Xavier Roig), la descomposició de l'URSS per a TVE (Llúcia Oliva), i la primavera àrab tunecina per al diari Ara (Cristina Mas).

Llibre de referència:

Jaume Guillamet, Francesc Salgado (eds.), 2014, El periodismo en las transiciones políticas. De la Revolución Portuguesa y la Transición Española a la Primavera Árabe, Madrid, Biblioteca Nueva, 365 pàgs.

Altres e-notícies relacionades:

Investigadors del Grup de Recerca en Periodisme mostren una visió inèdita de la Transició a Catalunya

Corresponsals de guerra catalans pioners, en el tercer número de la revista "Obra Periodística"