Vés enrere Cent professionals de la R+D+i debatran sobre la inclusió de la Recerca i Innovació Responsable en els estudis superiors

El CosmoCaixa allotjarà aquest divendres, 18 de març, la primera conferència del projecte europeu HEIRRI, liderat per la Universitat Pompeu Fabra i centrat en la correcta aplicació de la RRI en la formació dels científics i enginyers.
14.03.2016

El projecte europeu d’Institucions d’Educació Superior i Recerca i Innovació Responsables (Higher Education Institutions and Responsible Research and Innovation, HEIRRI), liderat pel Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), organitza la seva primera conferència aquest divendres, 18 de març, al CosmoCaixa de Barcelona.

La conferència, titulada “Ensenyant la Recerca i Innovació Responsable a la Universitat”, reunirà uns cent professionals d’organitzacions europees que treballen en el sistema de Recerca, Desenvolupament i Innovació, incloent centres d’educació superior, centres de recerca, institucions d’aprenentatge formal i informal, institucions públiques, indústria i organitzacions de la societat civil. Mitjançant la conferència, els tallers i la sessió de pòsters, els participants podran compartir les bones pràctiques que utilitzen per involucrar tots els actors de la Recerca i Innovació Responsable (RRI) a les institucions d’estudis superiors. Es tracta d’una gran ocasió per posar en contacte els professionals de la RRI de tota Europa.

HEIRRI

Formar científics responsables

El sistema de Recerca, Desenvolupament i Innovació (R+D+i) s’està transformant. La societat es recolza cada cop més en la R+D+i per superar els reptes del nostre temps, com el canvi climàtic, la salut global o el desenvolupament sostenible. Per això, el sistema R+D+i ha de respondre a les demandes socials amb transparència, mètodes d’inclusió referida a gènere i minories, ètica i una participació social més ampla. Dit d’una altra manera, existeix una clara demanda d’una R+D+i més democràtica per contribuir amb el progrés i el benestar socials. En aquest escenari sorgeix el concepte de la Recerca i Innovació Responsables (RRI), que promou l’actuació del sistema R+D+i de manera que respongui i s’adapti a les necessitats, valors i expectatives de la societat.

L’educació juga un paper decisiu en aquesta transformació. L’aplicació dels principis socioeconòmics i ètics a l’educació científica, promovent el pensament crític, animant els ciutadans a prendre les seves pròpies decisions en la política científica i educant els futurs científics perquè comparteixin la seva responsabilitat amb tots els actors involucrats ha d’implementar-se en el sistema educatiu per potenciar i consolidar els canvis que ja s’estan produint.

L’objectiu del projecte europeu HEIRRI és integrar la RRI en l’educació de futurs científics, enginyers i altres professionals involucrats a la R+D+i. Cinc centres d’educació superior europeus (Universitat Pompeu Fabra, Universitat de Bergen, Universitat d’Aarhus, Institut d’Estudis Avançats de Viena, Universitat d’Split), la xarxa europea de centres i museus (ECSITE), l’Obra Social “la Caixa” (OCSL), l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i la companyia privada Innovatec formen el consorci d’aquest projecte que es va iniciar el setembre del passat any 2015. El projecte HEIRRI està finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea i compta amb un pressupost d’un milió i mig d’euros i 3 anys de durada.

Què? Conferència Ensenyant la Recerca i Innovació Responsable a la Universitat, organitzada pel projecte HEIRRI.

Quan? Divendres, 18 de març, de 09.00 a 18.00 h.

On? CosmoCaixa (Carrer d’Isaac Newton, 26. Barcelona)

Entrada lliure. Registra’t aquí.

Programa complet.

Més informació sobre l’esdeveniment a: http://heirri.eu/1st-heirri-conference/