Gener
Octubre
Novembre
Desembre

Vés enrere Descobert un nou mecanisme pel qual les cèl·lules es protegeixen de l'estrès

Descobert un nou mecanisme pel qual les cèl·lules es protegeixen de l'estrès

Segons revela un treball internacional coordinat per José Aramburu, investigador de la Unitat d'Immunologia del CEXS, que s'ha publicat a l'edició avançada de Nucleic Acids Research.
13.02.2012

Malgrat l'estrès cel·lular pot inhibir el creixement i la proliferació cel·lular, les cèl·lules poden desenvolupar respostes de caire adaptatiu per tal de mantenir, malgrat l'estrès, la seva funcionalitat. Segons indiquen els resultats d'un treball que s'ha publicat a l'edició en línia a Nucleic Acids Research, coordinat per José Aramburu, investigador de la Unitat d'Immunologia del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF.

aramburuimatgeEl treball ha estat desenvolupat per la investigadora predoctoral Mari Ortells, primera signant de l'article,  a partir d'observacions prèvies fetes per Beatriz Morancho i Katherine Drews-Elger, actualment investigadores postdoctorals a l'Institut de Recerca Vall d'Hebron i a la Universitat de Miami, respectivament. A més hi han intervingut Cristina López-Rodríguez del CEXS, conjuntament amb investigadors de l'INSERM (París, França) i del SRI International (Menlo Park, EUA). Cal destacar també la participació tècnica del Servei d'Anàlisi de Microarrays de l'IMIM-Institut de Recerca Hospital del Mar.

A l'experiment dut a terme s'han analitzat fibroblasts de ratolí, un tipus cel·lular àmpliament utilitzat com a model en biologia, que han estat exposats a una salinitat superior a la normal, és a dir, han estat sotmesos a estrès osmòtic en un grau suficient per desencadenar una resposta per part de la cèl·lula, però alhora suficientment moderat per tal que la cèl·lula hagi estat capaç de generar un procés d'adaptació. Aquestes condicions simulen l'estrès osmòtic que s'observa en casos de deshidratació severa i en certes malalties associades amb disfuncions renals.

La via de senyalització mTOR té un paper modulador

Els resultats de l'estudi han revelat que la proteïna mTOR es manté activa sota condicions moderades d'estrès i facilita l'expressió de gens que estan implicats en l' adaptació cel·lular. Inhibint aquesta via de senyalització mTOR amb rapamicina, els autors del treball han comprovat que mTOR és necessària per mantenir la capacitat de proliferació i de creixement cel·lular durant situacions d'estrès i que aquesta via de senyalització influeix en l'expressió de diferents gens en diferent grau, la qual cosa indica que mTOR juga un paper principalment modulador. L'estudi també mostra que mTOR pot regular l'expressió d'alguns d'aquests gens facilitant l'activació de mecanismes epigenètics i de control transcripcional.

La proteïna mTOR és una proteïna cel·lular del grup de les quinases que controla molts processos vitals que tenen relació amb el metabolisme, creixement i la proliferació cel·lular. La seva acció es pot regular amb  rapamicina, una molècula produïda per la bactèria Streptomyces hygroscopicus i que s'ha emprat exitosament per combatre alguns tipus de càncer i per evitar el rebuig de trasplantaments. Com José Aramburu ha afirmat: "El resultats d'aquest treball plantegen noves preguntes per a futurs estudis com ara la manera com diferents tipus de cèl·lules interpreten diferents estímuls de creixement, mitjançant la via de mTOR o altres, per induir programes genètics específics que permeten a la cèl·lula respondre de manera apropiada a diverses formes d'estrès.

Treball de referència:

M. Carmen Ortells, Beatriz Morancho, Katherine Drews-Elger, Benoit Viollet, Keith R. Laderoute, Cristina López-Rodríguez i José Aramburu (2012), " Transcriptional regulation of gene expression during osmotic stress responses by the mammalian target of rapamycin", Nucleids Acids Research, pp. 1-17.

Altres e-notícies relacionades:

S'ha identificat una proteïna implicada en la producció i funcionalitat dels limfòcits T