Vés enrere “Des de la recerca contribuïm a la funció social de la Universitat”

“Des de la recerca contribuïm a la funció social de la Universitat”

Parlem amb Ferran Casals, responsable del Servei de Genòmica de la UPF, i amb Nury Cecilia Rivas, que està realitzant una estada de formació al Servei en el marc d'un projecte per a identificar els nens desapareguts a la guerra civil a El Salvador.

15.02.2019

Utilitzar la genètica forense per a identificar els nens desapareguts durant la guerra civil a El Salvador és la base d'un projecte que recentment ha obtingut una subvenció de l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD). La iniciativa és fruit de la col·laboració entre el Servei de Genòmica del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS), UPF Solidària, i les associacions Pro-Búsqueda i Red de Solidaridad para la Transformación Social (REDS).

Parlem amb Ferran Casals, responsable del Servei de Genòmica de la UPF i amb Nury Cecilia Rivas, metge forense de la Universitat d'El Salvador (UES), que està realitzant una estada de formació a la UPF com a part del projecte.

Quins són els objectius generals del projecte?

Ferran Casals (FC): La idea és analitzar mostres i contribuir a la creació d'una base de dades genètiques que serveixin per a la identificació de persones desaparegudes a El Salvador. Quan es realitzen identificacions de persones és molt important saber la freqüència dels diferents marcadors d'una població, és a dir, per a poder saber si una mostra correspon a una persona o a una altra, conèixer la genètica de la població ens ajuda. Per a crear la base de dades de freqüències genètiques utilitzem unes 500 mostres de donants anònims. Això ens permetrà caracteritzar genèticament per primera vegada la població d’El Salvador en profunditat. L'altra part del projecte, que és igual d'important, consisteix a continuar la formació d'investigadors de la UES, que ja vam iniciar fa un parell d'anys. Aleshores van venir Tania Cuadra i Celia Yanira, per a aprendre sobre noves tècniques de seqüenciació de l'ADN. Ara, la Nury ha vingut per a estar amb nosaltres, l'equip del laboratori de Genòmica, durant un mes.

"Crec que aquest projecte és un exemple clar de com la genètica pot contribuir a millorar la vida de les persones".

En què consisteix aquesta estada en el Servei de Genòmica?

Nury Cecilia Rivas (NR): En aquesta estada de formació estic aprenent tècniques relacionades amb el banc de dades que farem d'El Salvador. Concretament, l'aplicació de tecnologies de seqüenciació de nova generació a la genètica forense.

FC: Durant la seva primera setmana aquí, la Nury va poder assistir a un curs de genètica forense del Màster d'Antropologia Biològica, que organitzen la UAB i la UB conjuntament. Les altres tres setmanes de formació està amb nosaltres al Servei de Genòmica. També està participant en altres projectes en els quals utilitzem tecnologies de genètica forense diferents, com per exemple el de les fosses de la Guerra Civil espanyola.

Com vas conèixer el projecte?

NR: Vaig conèixer el treball de Pro- Búsqueda mitjançant la seva genetista, Patricia Vásquez, que també és docent de la Universitat. Jo vaig començar participant en el procés de la recollida de mostres i així em vaig incorporar al projecte. Anteriorment només s'havien tingut en compte mostres de la capital del país, però en aquest estudi es van incloure els 14 departaments que conformen El Salvador. Per això, recollim mostres de persones nascudes en cadascuna de les zones perquè l'estudi tingui més significança.

"La genètica ens serveix per a poder localitzar aquells nens que van ser separats de les seves famílies o van morir durant el conflicte armat".

Què destacaríeu del projecte?

NR: Crec que aquest projecte és un exemple clar de com la genètica pot contribuir a millorar la vida de les persones. A Pro-Búsqueda, en aquest moment la genètica ens serveix per a poder localitzar aquells nens que van ser separats de les seves famílies o van morir durant el conflicte armat, poder aconseguir aquesta identificació i reunir-los amb els seus familiars, que els estan buscant. Fins ara s'han aconseguit resoldre 444 casos, dels quals 277 s'han retrobat, tant al nostre país com a l'estranger, i 82 havien mort. Encara queda camí per recórrer, però ha estat un gran treball.

FC: A mi m'agradaria destacar que som un laboratori universitari i, com a tal, participem en les labors principals de la Universitat, la docència i la recerca, però també en la seva funció social. Així que des de la recerca també contribuïm a aquesta funció social de la Universitat. Un altra vessant interessant del projecte és que permet, d'alguna manera, començar una col·laboració, en l'àmbit de la recerca i de la formació, entre la UPF i la UES.

Què us agradaria poder aconseguir en un futur pròxim?

NR: Pro-Búsqueda se centra en buscar nens desapareguts durant el conflicte armat i per a això ja compten amb una base de dades genètica pròpia. Ara volem sumar aquest nou banc genètic que estem realitzant, perquè pugui facilitar també la cerca de persones adultes desaparegudes. També esperem que el banc serveixi en un futur proper per a iniciar un procés de millora dels procediments que usem per a la identificació de les persones desaparegudes al nostre país. Personalment desitjo continuar formant-me en l'àrea de genètica i col·laborant amb Pro-Búsqueda. Quan torni, espero aplicar el processament per a poder continuar amb la base de dades i compartir el coneixement adquirit amb els meus companys que també s'estan especialitzant en medicina forense.