Vés enrere Un nou número d'Obra Periodística s'integra a l'hemeroteca digital del Grup de Recerca en Periodisme

S'ha publicat el número 2 d'aquesta revista sobre història del periodisme que, amb periodicitat anual, coordina Jaume Guillamet, professor del Departament de Comunicació.
17.07.2011

cstop_titol2 El número 2 (maig 2011) d' Obra Periodística està ja disponible en línia i s'integra a l'hemeroteca digital d'autors del Grup de Recerca en Periodisme (GRP), que coordina el professor Jaume Guillamet del Departament de Comunicació de la UPF, adreçada a professors, investigadors, estudiants i públic en general.

Obra Periodística és una revista acadèmica digital que posa a l'abast del públic antologies originals d'articles periodístics de diferents autors, èpoques, indrets i estils, que tenen en comú la seva rellevància en la història del periodisme.

Continguts del nou número

opgazeta" El primer periódico de la península Ibérica: la gazeta de Valencia (1619)", de Carmen Espejo (Universidad de Sevilla), en què presenta el primer diari publicat a la Península Ibèrica. Es tracta de la Gazeta de València de 1619, de la qual només es coneixia fins ara un número, i del qual recents investigacions han tret a la llum almenys dos números més.

" Luís Soto y su comprometido exilio gallego" , d' Ana González Neira (Universidad d'A Coruña) sobre l'exili d'un espanyol a Mèxic que com a periodista va denunciar constantment la situació de Galícia durant el franquisme i va propugnar la unió de les forces polítiques gallegues durant la diàspora.

" Julio Camba i la renovació de la crònica parlamentària", de Gema Cano Jiménez (IES África de Fuenlabrada, Madrid). El treball mostra com els articles d'aquest periodista de la Generació del 98 i del 14 s'avancen al seu temps i són reflex dels vaivens polítics que li va tocar viure, alhora mirall de la mateixa transformació ideològica que va patir al llarg de la seva vida.

opdm" Els anys que el franquisme va voler doblegar Nèstor Luján", de Carles Pont Sorribes (Universitat Pompeu Fabra), fa un recorregut per l'obra i la vida d'aquest periodista i escriptor contemporani, ja desaparegut.

" Un fugitiu a l'ABC de Sevilla (1937-1939)", per Concha Langa Nuño (Universidad de Sevilla), és un treball sobre Jacint Miquelarena, un destacat escriptor avui oblidat que va conrear diversos gèneres en el decurs de la seva carrera professional.

" Honoré de Balzac, retrat de la literatura i la política del seu temps", de Ruth Rodríguez-Martínez (Universitat Pompeu Fabra). Aquest conegut escriptor francès va mantenir una estreta i complexa relació amb el periodisme. L'autora recull alguns dels textos publicats per Balzac a La Revue parisienne.

" El magisteri històric-polític d'Antonio Fontán al diari Madrid (1967-1971)", de Carlos Barrera (Universidad de Navarra), recull un dels diaris espanyols més crítics amb l'evolució del règim de Franco que, per ordre governativa, el van conduir al seu tancament.

Finalment, Obra Periodística fa una crida i roman oberta a noves col·laboracions.

Altres e-notícies relacionades:

"Obra Periodística", una nova revista digital sobre història del periodisme