Vés enrere Maria Espinet i Adelema Cruz guanyadores del premi al millor Treball de Fi de Grau en gènere

El guardó és el primer any que es concedeix i compta amb el suport de l’Institut Català de les Dones. Està dotat amb 1.500 euros i té com a objectiu promoure la incorporació de la perspectiva de gènere en els estudis de grau.

15.10.2015

L'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella ha acollit aquest matí el lliurament del guardó al millor Treball de Fi de Grau en gènere, que han obtingut ex aequo Maria Espinet, estudiant de la Facultat d’Humanitats, i Adelema Cruz, estudiant de la Facultat de Dret.

El guardó (és el primer any que es concedeix) està impulsat per UPF.Igualtat i dotat amb 1.500 euros. El seu objectiu és promoure la incorporació de la perspectiva de gènere en els estudis de grau per avançar en la igualtat de gènere.

L’acte ha comptat amb la presència de Jaume Casals, rector de la UPF; Mònica Figueras, vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció de la UPF; Tània Verge, delegada del rector per a les polítiques d’igualtat de gènere; Montse Gatell, presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), i representants de les facultats de Dret i Humanitats de la Universitat.

Mònica Figueras ha explicat que “un dels objectius d’aquest guardó és l’impuls de les polítiques d’igualtat, i en un àmbit concret com és la docència, treballar per la introducció de la perspectiva de gènere”. I ha afegit: “Ens va semblar que els treballs finals de grau eren un bon espai per portar-ho a terme, perquè a més, ho vincula amb una altra de les tasques pròpies de la Universitat, que és la recerca. El treball final de grau és una assignatura, però alhora és una iniciació al mon de la recerca”.

La vicerectora s’ha mostrat molt contenta de l’èxit de la convocatòria: "S'hi han presentat 24 treballs, d'un nivell i qualitat molt bons, que ha portat a donar el premi ex aequo. Hi ha hagut una gran diversitat de les temàtiques tractades, que han permès fer reflexionar sobre el tema a totes les facultats i graus de la Universitat", ha afirmat. Finalment, Mònica Figueras ha celebrat la continuació de la iniciativa de cara a l’any vinent, ja que durant la jornada d'avui s’ha sabut que l’ICD aportarà diners per organitzar una segona convocatòria.

Montse Gatell, presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), institució que dóna suport i finança la iniciativa, ha ressaltat que “aquests premis són una oportunitat per fomentar la investigació i la difusió d’estudis sobre el gènere i les dones entre la comunitat universitària. L’objectiu és que la nostra societat tingui un marc de referència més ric, a partir del qual poder avançar en la projecció social de les dones, perquè es necessiten els referents de dones”

A més, Montse Gatell ha manifestat que “la universitat, amb totes les seves disciplines treballades a les diferents facultats, crea un espai de reflexió molt necessari i capdavanter per poder mirar cap a una societat conscient i equitativa”.

Les dues recerques guanyadores

Les dues estudiants premiades han presentat els respectius treballs en el decurs de l’acte. D'una banda, Maria Espinet ,a través d'un vídeo (es troba al Canadà cursant un màster, i ha estat la seva mare qui ha recollit el diploma) ha explicat el resultats de la seva recerca sobre “La invisibilització de les dones en l’ensenyament de l’antiga Grècia: anàlisi comparativa dels capítols sobre l’antiga Grècia en els llibres de text”. De l'altra, Adelema Cruz ha presentat in situ “Un supuesto de discriminación indirecta por razón de genero: El régimen jurídico de la prestación de jubilación tres un contrato a tiempo parcial”.

La dotació del premi, 1.500 euros, s’ha repartit entre les dues guanyadores i les dues facultats a les quals pertanyen, que els dedicaran a organitzar activitats formatives, divulgatives o de sensibilització en el camp de la igualtat de gènere. Els treballs presentats quedaran dipositats al Centre de Documentació de l’ICD i al Repositori Digital de la UPF perquè puguin ser consultats.