Vés enrere Maria Alba explicarà des de dins què és un trastorn de la conducta alimentària a “Així és com sóc”

L’experiència en l’entorn universitari centrarà la primera xerrada del cicle d’UPF Inclusió, per tal de donar visibilitat a la realitat d’un bon nombre d’estudiants universitaris.

23.02.2022

L’acte “T'expliquem què és un trastorn de la conducta alimentària des de dins” que tindrà lloc el divendres 25 de febrer en línia, organitzat per UPF Inclusió, presentarà els trastorns de la conducta alimentària (TCA) des de la perspectiva d’una persona que l’ha patit, Maria Alba Abeledo, estudiant de la UPF. El TCA és una malaltia dins l'àmbit de la salut mental que afecta actualment el 6% de la població amb edats d'entre 14 i 21 anys, però que segueix sent desconeguda per la majoria.

Per tal de poder donar-ne visibilitat, Maria Alba Abeledo explicarà, a través de la seva pròpia experiència, en què consisteix aquest trastorn. Abeledo estudia Humanitats i Periodisme a la UPF, i està recuperant-se d'un trastorn alimentari i, tal com expliquen des d’UPF Inclusió, “té la voluntat ferma de donar a conèixer aquest trastorn”.

La xerrada és oberta a tota la comunitat universitària, amb inscripció prèvia. Això és així perquè “la idea és fer-ne el màxim de difusió possible, seguint la voluntat de la Maria”, com expliquen des d’UPF Inclusió. A més, s’hi han mostrat molt agraïts “perquè la sensibilització passa per conèixer i per saber: si no coneixes i no saps, és difícil que puguis estar atent a aquestes situacions i circumstàncies”, afegeixen.

“La sensibilització passa per conèixer i per saber: si no coneixes i no saps, és difícil que puguis estar atent a aquestes situacions i circumstàncies”

La necessitat de trencar l’estigma a la Universitat

En l’article “Gràcies Carlos Ríos, per fer-me confessar”, publicat al Diari de Barcelona, Abeledo va voler exposar-se i explicar a tothom que patia un TCA, i tot allò que va suposar per ella: “Les banderes roges s’aixequen quan ets a un sopar amb amics i no ets capaç de tastar un tros de pizza, o quan vas al cinema i no et permets comprar crispetes. Perquè t’ho has prohibit. I aquesta norma pot més que cap altra cosa”.

Maria Alba: “és hora de fer una Universitat inclusiva de veritat, que accepti que la salut mental és una realitat i que en parli amb total llibertat”

D’altra banda, al seu article “El repte de cuidar la teva salut mental quan vas a la Universitat”, publicat al blog d’Alumni UPF, els problemes de salut mental poden agreujar-se molt en entrar en un entorn universitari: “un món d’excel·lència i estàndards, una fantasia, al cap i a la fi, força allunyada de la realitat”. A l’article, es pregunta “què passa quan portes una motxilla a l’esquena, plena de dubtes i inseguretats, que et pesa i sembla no voler desaparèixer?”. Sentia una vergonya “que era molt potent” i només vers ella mateixa per sentir-se “un fracàs total” sinó, també, “vers la resta de companys de classe”. I conclou, “es podria dir que he fet les paus amb mi mateixa. Una redempció necessària que sento la necessitat de compartir, perquè la universitat no és plena d’alumnes perfectes com androides automatitzats, sinó que l’habiten estudiants de tota mena, amb les seves preocupacions i vivències, moltes vegades amb por de ser compartides per l’estigma que suposen”. I afegeix, “és hora de fer una Universitat inclusiva de veritat, que accepti que la salut mental és una realitat i que en parli amb total llibertat”.

L’inici d’un nou cicle

La voluntat d’UPF Inclusió és que aquesta xerrada esdevingui la primera d’un cicle anual en què els estudiants podran explicar la seva experiència lluitant amb problemes de salut, tant mental com física, dins l’entorn universitari. En el curs 2019-2020 es van atendre 186 estudiants a través d’aquest programa. D’aquests, cinc han decidit fer pública la seva realitat a l’apartat “Així és com sóc” de la web del servei. Així, aquest cicle que es durà a terme com a mínim un cop a l’any, es convertirà en la materialització física d’aquest apartat, que permet visibilitzar la realitat d’un gran nombre d’estudiants universitaris i trencar amb l’estigma encara present.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat