Vés enrere Les sèries de televisió registren a Catalunya una audiència majoritàriament femenina i envellida

L'Observatori de la Producció Audiovisual ha analitzat el perfil dels espectadors de 18 sèries televisives emeses a Catalunya durant la temporada 2013-2014. Entre altres aspectes, s'ha estudiat el gènere, l'edat, la classe econòmica o el lloc de residència del públic.
08.02.2015

Gràfic sobre el percentatge de públic per gèneres extret de l'informe.

Segons un informe de l'Observatori de la Producció Audiovisual (OPA) de la UPF, el perfil dels espectadors catalans de les sèries de televisió emeses durant la temporada 2013-2014 es caracteritza per ser majoritàriament femení i de més de 45 anys d'edat.

L'informe ha analitzat els resultats de l'audiència a Catalunya d' un total de 18 sèries emeses entre l'1 de setembre del 2013 i el 30 de juny de 2014 a les televisions generalistes espanyoles i a TV3. A part del gènere i l'edat, per realitzar l'estudi també s'han tingut en compte altres aspectes com la classe econòmica i el lloc de residència dels espectadors.

Les 18 produccions seleccionades van ser: El Príncipe, La Cúpula, El tiempo entre costuras, La que se avecina, La Riera, Resurrection, Águila Roja, Cuéntame cómo pasó, Aída, KMM, 39+1, Isabel, El secreto de Puente Viejo, El Mentalista, Castle, Arrow, Amar es para siempre i XIII. Totes elles van superar els 125.000 espectadors de mitjana a Catalunya.

L'anàlisi de les dades assenyala que l'audiència d'aquestes sèries va ser majoritàriament femenina. Aquest fet coincideix amb les característiques del públic televisiu en general, del qual un 54% dels espectadors són dones. Només quatre de les divuit sèries analitzades (El Mentalista, Arrow, XIII i KMM) van registrar un percentatge de públic femení inferior a la mitjana.

Caràtula de la sèrie "El Mentalista".L'informe també destaca el perfil generalment envellit d'una audiència que, en la majoria de casos, superava els 45 anys d'edat. A més, l'afinitat d'aquestes sèries amb el públic juvenil i infantil va ser molt negativa. El percentatge d'espectadors de més edat es va accentuar en les emissions en horari de tarda i també en les produccions de TV3, mentre que l'audiència més rejovenida va ser la de Telecinco i la de les sèries estrangeres.

Finalment, l'estudi també assegura que la majoria de les sèries analitzades van ser productes clarament rendibles per les televisions perquè gairebé totes elles van obtenir millors resultats d'audiència que les cadenes en les quals es van emetre. TV3 és l'única excepció, ja que només La Riera va obtenir una quota de pantalla superior a la mitjana de la cadena catalana.

Informació útil per a les cadenes

Aquesta és la tercera edició de l'informe sobre els perfils de públic de les sèries televisives a Catalunya que publica l'OPA. L'estudi proporciona informació útil per a l'adopció d'estratègies per part dels productors i programadors, alhora que permet establir comparacions entre cadenes, franges horàries i tipus de produccions, i observar la capacitat de les sèries per atraure diferents perfils d'espectadors.

L'Observatori de la Producció Audiovisual és un portal de la UPF que ofereix serveis de recerca, documentació, anàlisi i debat sobre la dinàmica del món audiovisual. El seu objectiu és posar la informació sobre l'evolució i les dinàmiques del sector a disposició de la societat catalana i de les pròpies cadenes i productores.

Per a més informació: Informe sobre el perfil de l'audiència de les sèries a Catalunya, 2013-2014.