Vés enrere Les noves estratègies de comunicació esdevenen un nou ecosistema a investigar

Les noves estratègies de comunicació esdevenen un nou ecosistema a investigar

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha concedit un ajut a investigadors del Departament de Comunicació de la UPF per estudiar les múltiples propostes narratives que existeixen actualment en el món dels mèdia.
18.05.2010

La VII convocatòria d'ajuts del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha atorgat un ajut a investigadors del Departament de Comunicació de la UPF per estudiar, en la seva globalitat, les múltiples propostes que existeixen actualment en el món dels mèdia, les anomenades "narratives transmediàtiques".

El projecte duu per títol " Narratives transmediàtiques, convergència audiovisual i noves estratègies de comunicació" i hi participen deu investigadors del Departament de Comunicació de la UPF, coordinats pel professor Carlos A. Scolari i provinents dels estudis de Comunicació Audiovisual així com també de Publicitat i Relacions Públiques de la UPF.

transmedia_smaller2La narrativa transmediàtica, un concepte recent

Scolari ha explicat que "el concepte de narrativa transmediàtica va ser introduït per Henry Jenkins, un investigador del Massachusetts Institute of Technology (MIT) en un article publicat a Technology Review  l'any 2003,  i serveix per anomenar les experiències narratives que es despleguen a partir dels diversos medis i plataformes,  de manera que cadascuna d'elles interpreta una part diferent d'un mateix objecte narratiu. Per exemple, el que transmet la pantalla no és el mateix que es llegeix en un llibre o allò que es plasma en el còmic. "

El projecte ressalta que la convergència mediàtica, a més de ser un fenomen econòmic, cultural i tecnològic, també admet una conjugació epistemològica. Per més que interessi investigar una "espècie" de mitjà en particular , per exemple ràdio, premsa, televisió, web, etc., en certa forma s'està condemnat a estudiar l' ecologia en què aquesta espècie neix, creix i es relaciona.

Un projecte innovador al voltant dels nous mèdia

És en aquest marc en què l'equip investigadors es proposa analitzar una part dels fenòmens que caracteritzen la nova ecologia de la comunicació: la conformació de narratives transmediàtiques (transmedia storytelling) que emergeixen com a puntes d'un iceberg, l'anàlisi de les quals és fonamental avui dia en els estudis de comunicació. La durada del projecte s'estima serà d'un any.

L'objectiu general del projecte serà analitzar les noves formes de narrativa transmediàtica, especialment les que es conformen al voltant dels dispositius mòbils i xarxes socials, entre d'altres. L'estudi inclourà una sèrie d'experiències realitzades a Catalunya per la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals  (CCMA) i d'algunes productores privades, i les confrontarà amb algunes produccions estrangeres, sobretot del Regne Unit i els Estats Units, com per exemple la BBC, una de les pioneres en el sector de les narratives transmediàtiques.