Vés enrere La UPF es va afegir al Dia Mundial de la Ràdio amb una festa per acostar el mitjà als estudiants

L'auditori del campus de Poblenou va acollir al llarg de tot el dia una xerrada de l'equip d'El matí i la mare que el va parir (Flaixbac), la clausura del postgrau de Locució de Ràdio i Televisió de l'IDEC-UPF, la realització del magazín  Directe 4.0 (Ràdio 4-RNE) i el lliurament dels premis de l'Acadèmia Espanyola de la Ràdio.
19.02.2013

Carles Pérez i l'equip del programa "El matí i la mare que el va parir"Amb motiu de la celebració, el passat 13 de febrer, del dia Mundial de la Ràdio, la UPF va preparar la Festa de la Ràdio, un extens programa d'activitats relacionades amb aquest mitjà de comunicació, que va permetre conèixer de prop les seves interioritats, veure com treballen els seus professionals i saber quines són les seves propostes més reconegudes.

La jornada, organitzada pel Departament i la Facultat de Comunicació de la UPF i coordinada per la professora Emma Rodero, va transcórrer al llarg del dia 20 de febrer a l'auditori del campus del Poblenou, entre les 12.00 i les 21.30 hores, amb la voluntat d'incrementar la visibilitat de la ràdio i la locució i promocionar el mitjà entre els estudiants.

Per tal de facilitar el seu seguiment, totes les activitats es van poder veure en directe des de la web de la Festa, que tindrà el hashtag a Twitter #festaradioUPF. Així mateix, l'Associació de Ràdios Universitàries Espanyola (ARU) va difondre la jornada des de la seva web i per tant, hi tindran accés totes les webs de ràdios universitàries de Espanya, que van poder seguir l'esdeveniment via streaming.

Gaudir de la ràdio, eix comú de totes les activitats

Toni Garrido i Emma Rodero, durant la clausura del postgrau de Ràdio i Televisió de l'IDEC-UPFEl tret de sortida de la Festa el va donar una xerrada a càrrec de quatre membres de l'equip d' El matí i la mare que el va parir (12.00 h) de Ràdio Flaixbac, el programa despertador i d'entreteniment amb la trajectòria més llarga a Catalunya, i que estaran encapçalats pel seu conductor, Carles Pérez.

Seguidament, va tenir lloc la conferència de clausura del postgrau de Locució de Ràdio i Televisió de l'IDEC-UPF, a càrrec del periodista Toni Garrido, sota el títol "La Ràdio, més viva que mai".

Nascut a Felanitx (Mallorca) el 1973, actualment és productor del programa YU: no te pierdas nada, de Los 40 Principales. Anteriorment, havia estat conductor del magazín  Asuntos Propios, de RNE (entre 2007 i 2012) i presentador dels programes La Nube, de La 2 (2012) o  Caiga quien Caiga, de la Sexta (2008), entre d'altres.

Realització del magazín Directe 4.0, de Ràdio 4-RNE, amb la participació de docents de la UPF

L'equip del programa "Directe 4.0", amb Xantal Llavina al capdavantDesprés d'una pausa de dues hores per dinar, a la tarda va ser el torn de la ràdio en directe, ja que Xantal Llavina i el seu equip van realitzar des del campus el magazín de tarda de Ràdio 4-RNE Directe 4.0 , que va celebrar el seu programa número 400.

L'espai va incloure entrevistes amb els periodistes i professors de la UPF Salvador Alsius, Lluís Caelles i Toni Aira, a més de Pepa Fernández, directora de No es un día cualquiera, de RNE i Maite Buenafuente, professora del postgrau de Locució en Ràdio i Televisió de l'IDEC-UPF.

El magazín va permetre conèixer la feina feta pels estudiants d'aquest postgrau i va oferir una demostració de la Reactable, la taula tecnològica i musical nascuda en el si del Grup de Tecnologia Musical (GTM) de la Universitat.

La història de la ràdio també va tenir cabuda en el programa, i en van fer un repàs  Emma Rodero, professora de la Facultat de Comunicació de la UPF i directora del postgrau de Locució en Ràdio i Televisió de l'IDEC-UPF o els periodistes Joan Armengol, Enric Frigola i David Escamilla, entre d'altres.

Les entrevistes als dobladors de cinema Camilo García i Bruno Jordà (les veus de Harrison Ford i Reed Diamond) i als guanyadors del premi Salvador Escamilla, les connexions en directe de l'actor Quim Masferrer, l'actuació del grup català Blaumut, concursos i premis per als estudiants presents a l'auditori van completar l'oferta.

Lliurament del premi Salvador Escamilla

Luis del Olmo, Joan Armengol, Emma Rodero, Cinto Niqui, Jorge Álvarez, David Escamilla, Rosa BadiaEl darrer acte de la jornada, va ser la gala de lliurament del premi Salvador Escamilla, un guardó que atorga anualment l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Radiofòniques d'Espanya i que reconeix el millor programa de la radiodifusió pública i privada catalana. Hi van ser presents destacats professionals del mitjà, com ara  Luis del Olmo i el president de l'Acadèmia Espanyola de la Ràdio, Jorge Álvarez.

Enguany els premis han recaigut en Cinto Niqui, director i presentador del programa L'altra ràdio, de RNE-Ràdio 4, i Rosa Badia, realitzadora de l'espai Tot és Comèdia, de la Cadena SER.

13 de febrer, Dia Mundial de la Ràdio

El Dia Mundial de la Ràdio (13 de febrer) va ser proclamat per la UNESCO l'any 2011 i aprovat per l'ONU el 2012, a proposta del govern espanyol, que al seu torn havia recollit una idea gestada l'any 2008 des de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Radiofòniques d'Espanya.

Segons publica la UNESCO a la seva pàgina web, "És un dia per celebrar la ràdio com a mitjà de comunicació, per millorar la cooperació internacional entre els organismes de radiodifusió i incitar les principals xarxes i ràdios comunitàries per tal que promoguin l'accés a la informació i a la llibertat d'expressió a través de les ones".