Vés enrere La lliçó inaugural de Comunicació Audiovisual, a càrrec de l’equip del film Creatura, posa en valor el treball en grup i el diàleg en el procés creatiu

Elena Martín, la directora del film Creatura, juntament amb les productores de la pel·lícula, Marta Cruañas i Ariadna Dot, han pronunciat aquesta lliçó inaugural. El film de les tres alumni de Comunicació Audiovisual de la UPF va rebre dos guardons la setmana passada al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià. El mes de maig, també va guanyar el Premi a la millor pel·lícula europea a la Quinzena de Cineastes del Festival de Cannes.

04.10.2023

La importància del diàleg i del treball col·lectiu ha estat el tema central de la lliçó inaugural dels estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF, que ha tingut lloc avui, dimecres 4 d’octubre, al matí a l’auditori del campus del Poblenou. Les encarregades d’impartir aquesta lliçó han estat la directora del film Creatura (2023), Elena Martín; i les productores d’aquesta pel·lícula, Marta Cruañas i Ariadna Dot.

La pel·lícula, que ha rebut diversos premis i ha estat guardonada recentment al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, reflexiona sobre el desig sexual i la reconciliació amb el propi cos.

Durant la lliçó inaugural, la directora i les productores de Creatura han reflexionat sobre el procés creatiu a partir de la seva experiència en aquesta pel·lícula. Han exposat com la creació en grup o a través del diàleg pot obrir-se camí front a un univers que encara dona molta importància a la figura del creador únic i que s’associa normalment a un home, en un context patriarcal.

Elena Martín, directora de Creatura: "hi ha relat molt establert sobre què ha de ser un director (...). Se’l concep com a un messies que té tota la pel·lícula al seu cap. Des d’aquest lloc, és molt difícil creure que estàs cridada a fer això i contemplar la direcció com a opció”

Elena Martín ha qüestionat així la visió tradicional sobre el director de cinema: “hi ha relat molt establert sobre què ha de ser un director i el primer és precisament això que es parla de director -no de directora. A més, se’l concep com a un messies que té tota la pel·lícula al seu cap. Des d’aquest lloc, és molt difícil creure que estàs cridat a fer això i contemplar la direcció com a opció”.  Front a aquesta concepció, Elena Martín ha apostat per una noció de la creació basada en el treball en equip: “Quan comences a entendre que estàs envoltada d’un equip de professionals que fan molt bé la seva feina i que tu el que has de fer és coordinar i generar un bon ambient de treball, aleshores penses que sí, que tu també pots dirigir”.

Aquest enfocament del procés creatiu pot afavorir alhora que més dones es puguin sentir apoderades per dirigir o produir una pel·lícula, en una “indústria que encara està molt masculinitzada”, en paraules d’Ariadna Dot. La productora de Creatura també ha defensat una concepció del procés creatiu, en què “no sempre s’han de tenir totes les certeses des de l’inici, perquè moltes coses es van trobant pe camí”, a partir del diàleg i el treball en equip.

Per a l’altra productora del film, Marta Cruañas, “sentir-se a gust amb l’equip de treball és molt important, perquè els processos creatius són llargs” i és fonamental “escollir de qui t’envoltes per poder resistir en un ambient altament competitiu”. En aquest sentit, ha destacat que la Universitat pot ser un bon espai per trobar aquest primer cercle de confiança, per dur a terme projectes audiovisuals en el futur. Aquest és precisament el cas d’Elena Martín, Ariadna Dot i Marta Cruañas, les tres alumni de Comunicació Audiovisual de la UPF.

Torn de preguntes durant la lliçó inaugural de Comunicació Audiovisual.

Abans de la seva intervenció, s’ha projectat Creatura a l’auditori del campus del Poblenou. El film exposa la història d’una jove, interpretada per la mateixa Elena Martín, que, després de mudar-se amb la seva parella a una nova llar, revisita experiències de la seva infància i adolescència. Això l’ajuda a entendre la seva pèrdua de desig sexual i a recuperar l'esperança de reconciliar-se amb el seu propi cos. El seu guió ha estat elaborat per Elena Martín, juntament amb Clara Roquet, també alumni dels estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF. Pel que fa al repartiment, hi trobem actors i actrius com Clara Segura, Alex Brendemühl o Oriol Pla.

La pel·lícula va rebre dos guardons la setmana passada al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià: el XII Premi Sant Sebastià-Gipuzkoa Film Comission, que reconeix els llargmetratges que millor reflecteixen els valors socials, culturals, urbanístics o paisatgístics del lloc del rodatge; i el VII Premi Dunia Ayaso de la Fundació SGAE als films compromesos amb la mirada de gènere. A més, el passat mes de maig, va rebre el Premi a millor pel·lícula europea a la Quinzena de Cineastes del darrer Festival de Cannes.

Tret de sortida a la celebració dels 30 anys del grau en Comunicació Audiovisual de la UPF

Presentació de l'acte a càrrec de Carles Pont, degà de la Facultat de Comunicació de la UPF; i Mercè Oliva, directora dels Estudis de Comunicació Audiovisual de la Universitat.

Abans de la intervenció de l’equip del film Creatura, han presentat l’acte de la lliçó inaugural el degà de la Facultat de Comunicació, Carles Pont, i la Directora dels Estudis de Comunicació Audiovisual, Mercè Oliva. Ambdós s’han referit al 30è aniversari del Grau en Comunicació Audiovisual de la UPF, en motiu del qual s’organitzaran diversos actes commemoratius al llarg d’aquest curs. La lliçó inaugural d’avui ha estat precisament el tret de sortida d’aquest cicle d’activitats.

04. Educació de qualitat

Notícia publicada per: