Vés enrere La darrera lliçó de Jordi Pericot obre el curs acadèmic 2012-2013 dels Ensenyaments de Comunicació Audiovisual

"El joc de la comunicació" és el títol de la lliçó inaugural que va pronunciar aquest artista innovador i catedràtic emèrit de la UPF, en el marc d'un acte-homenatge que va tenir lloc el 6 de novembre al migdia al campus de Poblenou.
31.10.2012

Jordi Pericot, durant la lliçó inaugural" El joc de la comunicació" és el títol de la lliçó inaugural que va pronunciar  Jordi Pericot, catedràtic emèrit de la UPF i referent cultural del país, que va obrir el curs acadèmic 2012-2013 dels Ensenyaments de Comunicació Audiovisual de la Facultat de Comunicació de la Universitat.

El professor Pericot va escolilr el concepte del joc com a estratègia a valorar en el decurs de l'activitat intel·lectual -una constant en el seu pensament-, per centrar la que va ser també la seva lliçó de comiat, ja que enguany es jubila definitivament.

L'acte inaugural, que homenatjarà un dels fundadors dels estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF, va tenir lloc el 6 de novembre al migdia a l'auditori del campus de Poblenou. Va estar presidit per Josep Joan Moreso, rector de la UPF i va comptar amb la presència de Xavier Pérez, director dels Estudis de Comunicació Audiovisual i de Xavier Ruiz Collantes, degà de la Facultat de Comunicació, que va fer una breu semblança del conferenciant.

Amb la seva lliçó, adreçada a tots els professors i estudiants, però especialment als que comencen enguany els estudis, Jordi Pericot va voler estimular els futurs graduats i transmetre'ls aquest sentiment lúdic que sempre ha acompanyat la seva tasca i la seva capacitat emprenedora, i que suposa també un model d'anàlisi per estudiar el comportament dels diversos agents implicats en l'esfera de la comunicació.

Transformador i innovador com a acadèmic i artista

D'esquerra a dreta: Xaver Pérez, Jordi Pericot, Josep Joan Moreso i Xavier RuizJordi Pericot i Canaleta (El Masnou, 1931) ha desenvolupat una àmplia tasca investigadora i docent al voltant de la teoria de la imatge i de la comunicació, així com també de la pedagogia i del disseny, el que s'ha traduït en una àmplia producció de textos i d'obra teòrica.

Entre els anys 1967 i 1980 el professor Pericot va dirigir l'Escola de Disseny Elisava, actualment adscrita a la UPF. Poc després, va contribuir a transformar l'antiga Escola de Belles Arts de Sant Jordi en la nova Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, una institució de la qual va ser catedràtic de Teoria del Disseny.

Vinculat des de l'any 1992 als estudis de Comunicació Audiovisual de la UPF -en va ser catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat- l'any 2000 va presidir el projecte de creació de l'Estació de la Comunicació, un espai de confluència dels continguts i les tecnologies de la comunicació i que va ser l'embrió del disseny conceptual de l'actual campus de Poblenou. L'any 2002 la UPF va reconèixer la seva trajectòria amb el títol de professor emèrit.

En l'àmbit artístic, Jordi Pericot va començar la seva dilatada trajectòria a París, on va exposar anualment la seva obra entre 1963 i 1968. Especialment interessat en la recerca de l'art cinètic, després de tornar de la capital francesa, va crear la Mostra Experimental de Noves Tendències Estètiques (MENTE), juntament amb Joan Mas i Daniel Miracle.

Ha organitzat exposicions artístiques arreu del món -l'any 1972 va representar Espanya a la Biennal de Venècia- i la seva obra està present en els principals museus d'art contemporani. Ha destacat sobretot pel seu treball d'innovació constant i per la seva reflexió teòrica en branques com la semiòtica i la pragmàtica de la imatge, la propaganda política, la pedagogia, el disseny, l'art i la comunicació. La Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona que va rebre l'any 2007 és tot un reconeixement a la seva tasca.