Vés enrere Investigadors de la UPF publiquen un llibre sobre comunicació política i comportament electoral en les eleccions catalanes de 2003

Josep Gifreu i Francesc Pallarés, catedràtics de Teoria de la Comunicació i de Ciència Política de la UPF, respectivament, a més d' Arantxa Capdevila, docent de la Universitat Rovira i Virgili (URV) són els editors del llibre De Pujol a Maragall: Comunicació política i comportament electoral a les eleccions catalanes de 2003.

13.11.2007

Instala Flash per poder visualitzar el vídeo

Josep Gifreu

Aquesta publicació és una obra col·lectiva que en què hi han col·laborat una quinzena d'investigadors, pertanyents a la UPF (dels grups de recerca Unitat d'Investigació en Comunicació Audiovisual (UNICA) i Grup de Recerca en Comportament Polític) la URV i la URL. El llibre analitza el plantejament de campanya durant les eleccions al Parlament de Catalunya de l'any 2003 feta pels diversos partits, les seves argumentacions de discurs i estratègies d'imatge, el tractament de la campanya als mitjans de comunicació, així com les percepcions de la campanya entre ciutadans i la seva relació amb el vot. Aquest llibre és el resultat del tercer estudi que han portat a terme el mateix equip d'investigadors, en la línia iniciada el 1995 sobre les campanyes electorals a les eleccions catalanes.

La Unitat d'Investigació en Comunicació Audiovisual (UNICA) és un grup consolidat de recerca, especialitzat en el camp de la comunicació i la cultura audiovisuals, que forma part del Departament de Periodisme i de Comunicació Audiovisual de la Universitat. La seva activitat se centra preferentment en els següents aspectes de l'àmbit audiovisual: continguts, gèneres i formats, mitjans, indústria cinematogràfica, processos de producció, circulació i recepció, aplicació de noves tecnologies i processos socials.

El Grup de Recerca en Comportament Polític, que pertany al Departament de Ciències Polítiques i de l'Administració de la UPF, estudia la manera com els ciutadans encaren la política, com la perceben i com actuen. En aquesta direcció el Grup desenvolupa la seva tasca de recerca en diverses direccions, sobre aspectes relacionats amb la cultura política i l'opinió pública, la participació política, i tot el que fa referència a l'àmbit dels estudis electorals (campanyes, sistemes electorals, comportament electoral), des d'una perspectiva catalana i espanyola fins a la recerca comparada a nivell internacional.

La presentació del llibre va reunir als directors de campanya de CiU, PSC, ERC i ICV

Amb motiu de la presentació d'aquesta obra, es va celebrar la taula rodona "El director de campanya electoral: dimensió estratègica i visibilitat pública", que va tenir lloc el 13 de novembre a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya. L'acte, organitzat per UNICA i el Grup de Recerca en Comportament Polític de la UPF, va comptar amb la presència d'alguns dels directors de campanya de les formacions polítiques que l'any 2003 van obtenir representació al parlament català: Pere Macias (CiU) , en substitució de David Madí, José Zaragoza (PSC), Xavier Vendrell (ERC), i Jordi Guillot (ICV), moderats per Josep Gifreu i Francesc Pallarés. Francesc Vendrell (PP) finalment no hi va assistir.

La reflexió i el debat durant la taula rodona es va centrar al voltant del paper i de la imatge del director d'una campanya electoral, que està en procés de canvi, tal i com ha quedat demostrat en les conteses electorals dels darrers anys (per exemple, a les eleccions al Parlament de Catalunya, al Congrés de Diputats, o als referèndums sobre la Constitució Europea i l'Estatut català, entre d'altres). En tots aquests comicis s'ha pogut comprovar com el director de campanya ha pres més protagonisme públic i s'ha convertit en una peça fonamental de l'engranatge i la comunicació estratègica de les formacions polítiques.