Vés enrere El periodisme esportiu no és la joguina dels mitjans de comunicació

El periodisme esportiu no és la joguina dels mitjans de comunicació

Revela una recerca doctoral sobre les fortaleses i les mancances de la cobertura mediàtica dels Jocs Olímpics de Londres del 2012,  feta per Xavier Ramon, professor i investigador del Departament de Comunicació, dirigida pel professor Salvador Alsius. L’autor està estudiant també els Jocs Olímpics de Rio 2016.

15.06.2016

Xavier Ramon, professor i investigador del Departament de Comunicació de la UPF  va defensar el 20 de maig la tesi doctoral Sports journalism ethics and quality of information. The coverage of the London 2012 Olympics in the Bristish, American and Spanish press, una recerca doctoral que ha estat dirigida pel professor Salvador Alsius i realitzada amb menció internacional en el marc del Doctorat en Comunicació de la UPF RD99/2011.

La tesi ha examinat fins a quin punt sis prestigiosos diaris de tres contextos comunicatius diferents, nacionals i internacionals, en la seva cobertura dels Jocs Olímpics de Londres 2012 van complir amb els principis fonamentals de la deontologia periodística: veritat, justícia i responsabilitat.

El tribunal de la tesi va estar presidit per la professora Mònica Figueras (UPF), el professor Emilio Fernández Peña (UAB) com a secretari,  i el professor Raymond Boyle (Universitat de Glasgow, Regne Unit) que va actuar com a vocal, que van qualificar la tesi amb un Excel·lent Cum Laude

L’anàlisi mostral es va dur a terme amb The Guardian, The Observer, The Daily Telegraph i The Sunday Telegraph (Regne Unit); The New York Times i The Washington Post (EUA), i els espanyols El País i La Vanguardia.

En primer lloc, com comenta Xavier Ramon: “l'anàlisi del contingut de 6.552 peces, el contrast amb els principals codis d'ètica i la realització de 41 entrevistes amb experts, professionals i representants del Comitè Olímpic Internacional revelen que en moltes àrees la cobertura dissipa l'arrelada noció del periodisme esportiu com a "departament de joguines" (toy department) dels mitjans de comunicació”.

L’anàlisi de contingut identifica fortaleses significatives en l'ús d'un ampli ventall de fonts informatives, una anàlisi exhaustiva dels aspectes contextuals dels Jocs Olímpics de Londres 2012, el reconeixement d'errors i la lluita contra la discriminació. Malgrat això, “la recerca ressalta que en altres aspectes essencials, com la diversitat de l'agenda esportiva, el sensacionalisme, els estereotips referents al gènere o l'ús del llenguatge bel·licista, hi ha un ampli marge de millora”, explica l’autor del treball.

Els membres del  tribunal van destacar la qualitat del treball, el seu plantejament interdisciplinari i les seves capacitats pel que respecta a la transferència de coneixement entre els acadèmics, estudiants, professionals i ciutadans. La discussió amb el doctorand va permetre aprofundir en qüestions com ara l'existència de diferents cultures en el periodisme esportiu; el pes del rumor i l'especulació en aquest àmbit informatiu; i els condicionants interns i externs que més incideixen sobre la qualitat dels productes periodístics.

Futures línies  d’investigació que s’obren en aquest camp d’estudi

En la seva recerca postdoctoral, Ramon abordarà el tractament dels Jocs Olímpics de Rio 2016 a la premsa internacional i ho farà centrant-se en diverses qüestions vinculades a l’ètica i la qualitat informativa, concretament pel que fa al tractament de la dona, l´ús del llenguatge bel·licista o la cobertura dels atletes refugiats que competiran a Rio 2016 sota la bandera olímpica. Fins al moment, ha examinat el tractament dels contextos rellevants dels Jocs Olímpics de Rio 2016 durant el període previ a l’esdeveniment. Els resultats d’aquesta recerca que està duent a terme des del 2015 juntament amb el professor Christopher Tulloch (UPF) es presentaran al congrés de l’International Association for Media and Communication Research (IAMCR) que se celebrarà del 27 al 31 de juliol a Leicester (Regne Unit): “The Run-up to Rio. Framing the build up to the 2016 Olympic Games in The New York Times, The Guardian, Le Monde and El País”.

A més, està treballant en la monitorització dels instruments de retiment de comptes de la informació esportiva (codis, llibres d’estil, defensors del lector, etc.) i també en l’àmbit de la innovació multimèdia en el periodisme esportiu.

Més informació relacionada:

Ressenya de la tesi doctoral de Xavier Ramon publicada en el bloc de José Luis Rojas, professor de la Universitat de Sevilla,  en el seu article “Periodismo Deportivo de Calidad”, 20 de maig del 2016.

Treball de referència:

Xavier Ramon (2016), Sports journalism ethics and quality of information. The coverage of the London 2012 Olympics in the Bristish, American and Spanish press, tesi doctoral inédita, defensada el 20 de maig a la Universitat Pompeu Fabra, dirigida pel professor Salvador Alsius.