Vés enrere El màster en Estudis Migratoris rep el suport del Programa de Ciutats Interculturals del Consell d'Europa

El curs Challenges of Interculturalism, que transcorre entre els mesos de novembre i desembre del 2016, és un exemple de col·laboració dels àmbits acadèmic i polític.
09.12.2016

El curs Reptes de la Interculturalitat (Challenges of Interculturalism) en el marc del màster en Estudis Migratoris i organitzat pel Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, rep el suport del Programa de Ciutats Interculturals del Consell d'Europa, una iniciativa que es porta a terme en més de 100 ciutats de tot Europa (i arreu del món), amb l'objectiu general de promoure l'enfocament intercultural en l'àmbit local.

A través de les diverses sessions del curs, que transcorre entre els mesos de novembre i desembre del 2016, els seus professors -Dani de Torres i Gemma Pinyol, ambdós experts del Consell d'Europa- comparteixen la seva experiència local i internacional en la gestió pública de les polítiques d'immigració i de diversitat, per oferir als estudiants del màster un enfocament integral de les polítiques interculturals.

Dani de Torres i Gemma Pinyol, investigadora associada del GRITIM-UPF, són, respectivament, el director i la coordinadora de la Xarxa Espanyola de Ciutats Interculturals (RECI). La RECI és part del Programa de Ciutats Interculturals i actualment està composta per setze ciutats espanyoles, que comparteixen metodologies bones pràctiques, amb l’objectiu de promoure el debat i les polítiques innovadores per a introduir l'enfocament intercultural en l'àmbit de la ciutat.

Durant les sessions del curs, els professors ofereixen eines pràctiques i enfocaments en la formulació de polítiques basades en l'evidència. El vincle entre la formació del coneixement i el procés intercultural de presa de decisions, i la relació entre el disseny de polítiques interculturals i la seva aplicació, és examinada a través d'estudis de casos concrets.

Els marcs conceptuals, els debats i l'anàlisi de les estratègies polítiques i les bones pràctiques s’han inclòs en les sessions, i s’ha prestat especial atenció a com les autoritats locals s'ocupen de la diversitat a l’hora de reforçar la cohesió social i promoure el desenvolupament.

Els estudiants s'han convertit, en el transcurs de les sessions, en les autoritats locals, per tal de dissenyar finalment les polítiques i les accions públiques interculturals. Viure experiències reals dels territoris i participar en les discussions teòriques els han ajudat en aquest repte estimulant.

Un exemple de cooperació entre els àmbits acadèmic i polític per afrontar  la diversitat social

La col·laboració entre el grup de recerca GRITIM-UPF, RECI i el Consell d'Europa té com a objectiu millorar el vincle necessari entre l'acadèmia i la política de presa de decisions, i és un gran exemple de com la cooperació entre els diferents actors és fonamental per enriquir tant la recerca acadèmica com les polítiques concretes al més alt nivell, combinant el global i el local.

En vista dels problemes soferts pels models tradicionals d'integració i d'acomodació de la diversitat, l'enfocament interculturalista ha anat guanyant terreny en certs àmbits acadèmics, polítics i socials. El fet que el màster en Estudis Migratoris presti atenció a aquest paradigma pioner de política contribueix a complir els objectius de formació del GRITIM-UPF, i  posa els estudiants del màster en contacte amb els nous debats teòrics i polítics.

Els experts d'alt nivell que han impartit docència en aquest curs han contribuït a desenvolupar habilitats per entendre el procés de canvi de paradigma polític que estem vivint en les nostres societats cada dia més diverses, sobretot en l'ambit local.