Vés enrere Alicia Cañellas-Mayor defensa la seva tesi d'investigació aplicada de Doctorat Industrial

La tesi, dirigida per la Dra. Laura Aymerich-Franch, és la segona tesi aplicada defensada al Departament de Comunicació

14.02.2023

El 13 de febrer, l’Alicia Cañellas-Mayor va defensar la seva tesi doctoral “Accesibilidad y usos positivos aplicados de la realidad extendida (virtual, aumentada y mixta) para personas con movilidad reducida. Hacia un Metaverso inclusivo” sota la direcció de la Dra. Laura Aymerich-Franch.

Cañellas ha realitzat la modalitat de tesi per projecte d'investigació aplicada, fruit d’un conveni entre el grup de recerca Communication Advertising and Society (CAS) del Departament de Comunicació i l’empresa  VISYON del grup Mediapro, dins el marc del Pla de Doctorats Industrials de la Generalitat de Catalunya, i amb la gestió de l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Aquesta modalitat doctoral, pretén potenciar la col·laboració i transferència de coneixement universitat-empresa.

La tesi de Cañellas-Mayor és la segona investigació aplicada defensada al Departament. Les tesis aplicades tenen com a producte resultant prototips, productes, programari o obres de creació, entre d'altres, juntament amb la memòria pròpia d'una tesi. El Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra és pioner a l'Estat Espanyol en regular aquesta modalitat de doctorat en comunicació, més enllà de la tesi monogràfica i tesi per compendi de publicacions.

En el cas d’aquesta tesi, el resultat ha estat #VRACCESMOB, un prototip de Realitat Virtual (VR) adaptat per a persones amb mobilitat reduïda que permet fer visites immersives a entorns culturals i educatius. Un prototip que ha estat guardonat en diverses ocasions i seleccionat pels premis XR4ALL, dins el Programa Horizon 2020 de la Unió Europea.

La premissa de partida de la tesi és que les tecnologies de la Realitat Estesa (XR) presenten reptes d'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda, però també poden suposar un benefici pel seu benestar.

Seguint una metodologia d'investigació mixta, Cañellas-Mayor va realitzar, en primer lloc, una recerca documental per crear una base de dades de dispositius de Realitat Estesa i les seves característiques tècniques.  Seguidament, va portar a terme un estudi exploratori amb entrevistes a experts i qüestionaris Delphi per tal de detectar limitacions, solucions d’accessibilitat i possibles usos positius d’aquesta tecnologia. Tot això per poder desenvolupar, d’acord amb els resultats obtinguts, el prototip de Realitat Virtual adaptat que, en una última fase, es va testar amb un experiment.

Els resultats d'aquesta investigació contribueixen a l'estat de l'art, entorn de possibles avenços en l'accessibilitat de la Realitat Estesa i desenvolupament d'usos positius aplicats orientats a millorar el benestar de les persones amb mobilitat reduïda.

El tribunal de la tesi va estar presidit per la Dra. Emma Rodero Antón de la Universitat Pompeu Fabra; amb el Dr. Pere Navalles Villar, de la Universitat Autònoma de Barcelona, com a secretari, i el Dr. José Valenzuela Ruiz, de la Universitat de Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya, com a vocal.

Tots els membres van destacar la rigorositat de la investigació, la coherència de les metodologies emprades amb els objectius plantejats i la complexitat de portar a terme un experiment amb persones de mobilitat reduïda en temps de pandèmia. També, però, el seu valor acadèmic i, en especial, la transferència i el valor humà de la recerca.

La Dra. Aymerich, directora de la tesi, va fer una intervenció en diferit on va posar en relleu el valor d’una tesi transdisciplinària i multimetodològica, així com va destacar la determinació, diligència, persistència i valentia de la doctoranda per portar a terme un treball que va qualificar de “titànic”.

A l’acte també hi va intervenir, el Dr. Frederic Guerrero Solé, coordinador del programa de Doctorat, que va ressaltar el gran valor de les tesis aplicades com gran exemple de transferència i connexió del món acadèmic i les necessitats reals de la societat.

La doctoranda, que ha hagut de superar diferents contratemps, com el confinament i l’ERTO de l’empresa a causa de la Covid-19 durant la creació del prototip i les restriccions sanitàries a l’hora de portar a terme l’experiment; ha mostrat el seu optimisme per la cocreació en la tecnologia XR, per tal que sigui inclusiva i representi una millora en el benestar de les persones amb diversitat funcional. Les dificultats esmenades, però, no han fet ressentir el resultat de la tesi, qualificada amb un excel·lent Cum Laude.