Vés enrere Alex Pena Morado defensa la seva tesi “Filmar las palabras”, sobre la relació entre cinema i literatura

La tesi, qualificada amb un Cum Laude, ha estat dirigida pel Dr. Gonzalo de Lucas Abril

14.02.2023

Alex Pena Morado, del grup CINEMA, ha defensat la seva tesi doctoral Filmar las palabras el passat divendres 10 de febrer. La tesi ha estat dirigida pel Dr. Gonzalo de Lucas Abril, s’ha defensat en castellà i presencialment al Campus del Poblenou.

L’estudi s’entén com una conclusió d’una investigació que s’inicia en el grau, quan Pena analitzava les relacions entre cinema i literatura en el seu treball de fi de grau. Allà va triar com a nucli del seu anàlisi la pel·lícula Honor de cavalleria (Albert Serra, 2006), on es mostren els temps morts de pausa de la novel·la de Cervantes, que normalment serien elidits en una narració tradicional. La investigació continua expandint-se en el treball de fi de màster, on va mostrar un contrapès de la pel·lícula de Serra: Operai contadini (Huillet i Straub, 2001). En aquell estudi, va graduar tot un segui de pel·lícules en un rang entre la presència i l’absència. Tanmateix, amb la taxonomia no volia caure en el procés de categorització de pel·lícules i, llavors, va buscar aprofundir-hi mitjançant una perspectiva històrica. Així és com Pena arriba a la tesi doctoral, on proposa analitzar la manera que ha tingut el cinema de filmar els textos literaris. A diferència dels estudis fílmics i literaris més convencionals, que entenen el pas d’una obra literària al cinema com un procés d’adaptació, és a dir, de traducció d’uns sentits produïts pels materials propis per ser reproduïts amb els de l’altre mitjà, filmar un text suposa restaurar l’especificitat literària de la paraula en pantalla al mateix temps que és un qüestionament de les relacions entre paraula i imatge.

En la tesi, Pena destaca que volia discutir si l'èxit o el fracàs d’una pel·lícula es mesura en el grau de fidelitat que té en relació al text. El descobriment final de la tesis, en relació a aquesta hipòtesis, és que la fidelitat és important, però és una fidelitat a la condició literària del text. És a dir, les pel·lícules busquen recuperar un lloc per la qualitat literària del text. Per això, no es tracta de convertir una història en imatges, sinó de treballar per restituir un lloc on la literatura es pugui fer present en la pel·lícula. Per tant, es tracta de “filmar las palabras”.

El tribunal ha estat format pel Dr. Francisco Javier Benavente Burian, de la Universitat Pompeu Fabra, com a president, el Dr. José Luis Castro de Paz, de la Universitat de Santiago de Compostela, com a secretari, i el Dr. Àngel Quintana Morraja, de la Universitat de Girona, com a vocal. El Dr. José Luis Castro de Paz n’alaba l’escriptura profunda i la seva capacitat literària. En destaca l’habilitat de treballar en work in progress, ja que és un estudi que ve del grau, i que sigui un assaig rigorós gens mecanicista. També creu que és una bona idea recular al cinema dels orígens per anticipar empremtes en la contemporaneïtat. Considera, així mateix, que les conclusions són noves. Per altra banda, el Dr. Àngel Quintana Morraja afirma que li sembla important la tesi perquè té contingut polític necessari en un moment on impera una alta correcció política cinematogràfica. Així destaca que és una tesi amb molts matisos i que aporta nous referents bibliogràfics. Per acabar, el Dr. Francisco Javier Benavente Burian diu que el text no aspira a ser totalitari, sinó a una presentació de fenòmens. Per això en destaca l’escriptura i el fet que sigui un text obert que podria perllongar-se de moltes maneres. Li agrada que estigui ben delimitat, el corpus ben escollit i les teories de l’adaptació ben comentades per anar-hi a la contra, per proposar una visió més materialista. A més a més, veu que la relació entre cinema i poesia és un camp que obre i que encara està per explorar. Coincideix amb els altres membres del jurat en que és una estructura assagística, però molt clara, perquè fins i tot a les conclusions és possible retornar a l’inici, a Honor de cavalleria, que segueix sent el nucli de la seva tesi. Per acabar, una part forta de la tesi és el treball de figuració de la paraula: el circuit d’aparició i desaparició, de presència i absència, la idea del fantasma; així com la importància del lector, de proposar una forma de lectura. Per tot això, finalment, el tribunal ha qualificat la tesi d’Alex Pena Moreno amb un Cum Laude.

Alex Pena durant la defensa la seva tesi “Filmar las palabras”.