Vés enrere Una campanya creada per estudiants de Publicitat i Relacions Públiques promou l'esport a Barcelona

Impulsada per l'Ajuntament sota el lema "#esportabarcelona, Suma't a la ciutat més en forma", la campanya va recollir diverses propostes presentades en el marc del treball de fi de grau Projecte de Comunicació Social, Institucional i Política.
07.10.2013

Cartell de la campanyaDos grups d'estudiants de quart curs de Publicitat i Relacions Públiques de la Facultat de Comunicació de la UPF, en el marc del treball de fi de grau Projecte de Comunicació Social, Institucional i Política (curs 2012-2013), coordinat pel professor Toni Aira, han format part del procés de creació d'una campanya (ja en marxa) per promoure l'esport a la ciutat Barcelona.

La campanya de publicitat, impulsada per l'Ajuntament, conjuntament amb els equipaments esportius i privats de la ciutat, vol posar en valor la pràctica de l'exercici físic controlat per professionals i practicat en instal·lacions esportives, així com l'àmplia oferta esportiva de nivell existent.

La idea i disseny van sorgir a partir de les diferents propostes presentades pels dos grups d'estudiants, formats per Sergi Gutiérrez, Patrícia Pérez, Lorena Mejías, d'una banda, i María Caparrós, Geogrina Díaz, Enric Inglés i Sara Ollé, de l'altra, que va anar evolucionant a partir del treball conjunt amb l'equip creatiu del consistori i una agència de publicitat.

Una campanya amb diferents accions basades en les noves tecnologies

Els cartells publicitaris, que ja es poden veure als carrers de Barcelona, inclouen el lema "#esportabarcelona. Suma't a la ciutat més en forma", complementat amb la frase "Fer esport és el que es porta. Barcelona té molts centres i clubs on pots fer esport dirigit per professionals qualificats".

La campanya també consta d'una web específica (http://www.bcn.cat/esportabarcelona) amb informació per al ciutadà que busca un equipament esportiu, i es completa amb una acció a través de la xarxa social Instagram, que convida els ciutadans a fer-se una foto mentre fan esport en un equipament esportiu, penjar-la a la xarxa i també a geolocalitzar-se des del centre en què es troben.

Aquesta iniciativa neix d'una demanda del sector esportiu de la ciutat, tant públic com privat, de reforçar el missatge sobre l'àmplia oferta esportiva disponible i per promoure'n l'abonament entre la ciutadania. L'Ajuntament de Barcelona, a través de l'Institut Barcelona Esports (IBE), va acollir la proposta per generar la campanya conjunta i es va oferir a fer-ne difusió a través de les diferents eines i canals de comunicació amb què compta el consistori.

Un projecte acadèmic vinculat amb la realitat professional

Els 75 estudiants de quart curs de Publicitat i Relacions Públiques, quan encaren a principi de curs el treball de fi de grau Projecte de Comunicació Social, Institucional i Política, se'ls divideix en tres grups, i cada grup en diversos equips formats per tres o quatre persones. Reben l'encàrrec de preparar una campanya publicitària, que anirà evolucionant a partir d'una tasca guiada mitjançant diferents tutories, i amb l'al·licient afegit que la proposta està vinculada de manera estreta amb l'entorn real de la professió i amb un client verídic al darrere.

El professor Toni Aira, expert en comunicació política i coordinador de l'assignatura, en què l'acompanyen Jordi Cadena i Josep M. Brugués, destaca la importància d'aquest plantejament: "Els estudiants reben un encàrrec professional, al darrere de qual hi ha el director de comunicació d'una empresa o institució, que ve a la Universitat en el moment de fer l'avaluació, durant les presentacions que fan els diferents equips a final de curs. Això esdevé una gran motivació per als estudiants, ja que els posa en valor", afirma.

Si fa tres anys van ser els caps de campanya de CiU, PSC i ERC els que estaven darrere l'encàrrec publicitari, fa dos anys hi van participar els directors de comunicació de Barça, Espanyol i La Penya, i el curs passat, els de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament.

Aquesta darrera institució va quedar tan satisfeta de l'experiència que es va agafar a les propostes sorgides dels dos grups d'estudiants de la UPF per, conjuntament amb el seu propi equip creatiu i una agència de publicitat, modelar la campanya definitiva, que ja s'ha engegat.