Vés enrere L’editor gràfic de The New York Times, Martín González, reflexiona sobre el periodisme de dades a la UPF

Martín González, editor gràfic de The New York Times i alumni de la UPF, va pronunciar ahir la lliçó inaugural dels estudis de Periodisme. Entre dimecres 15 i divendres 17 de novembre, també participarà en un congrés i unes jornades sobre el potencial del llenguatge del programa lliure R en l’àmbit del periodisme de dades i d’altres camps de coneixement, com les ciències socials o de la salut i l’ecologia, entre d’altres.

14.11.2023

El periodisme de dades, per representar de forma gràfica i entenedora informacions de diferents tipus, és una tendència a l’alça en el món de la comunicació. Per això, va ser el tema escollit per a la lliçó inaugural dels estudis de Periodisme de la UPF, que va pronunciar ahir Martín González, editor gràfic de The New York Times i alumni d’aquest grau de la Universitat.

Sota el títol “De Barcelona a Nova York: deu anys de periodisme de dades”, Martín González va reflexionar sobre la importància creixent d’aquesta tendència informativa arreu del món a l’auditori del campus del Poblenou de la UPF davant de professorat i estudiants de la Facultat de Comunicació.  L’acte va comptar amb les intervencions de Carles Pont, degà d’aquesta Facultat; Marcel Mauri, director del grau en Periodisme; i Elisa Vivas, professora d’Infografisme i Periodisme de Dades a la UPF. El professor de Periodisme Xavier Ramon també va dinamitzar el debat final del ponent amb els estudiants.

Imatge de l'acte de la lliçó inaugural. A la taula (d'esquerra a dreta): Elisa Vivas i Marcel Mauri.

Martín González, editor gràfic de The New York Times:  "el més essencial per a un periodista de dades no és tenir coneixements avançats d’estadística o d’enginyeria sinó saber quina història vols explicar i trobar els recursos i la manera d’explicar-la”

González, de 29 anys, ha desenvolupat la major part de la seva trajectòria professional als EUA i, abans de treballar a l’equip de The New York Times, també va formar part de l’equip de dades de The Economist. Segons la seva experiència, "el més essencial per a un periodista de dades no és tenir coneixements avançats d’estadística o d’enginyeria sinó saber quina història vols explicar i trobar els recursos i la manera d’explicar-la”. En aquest sentit, va explicar que moltes de les persones que treballen en aquest camp tenen formació periodística, humanística o en el camp del disseny gràfic.

Durant la seva intervenció, va exposar diversos casos pràctics en què s’ha aplicat el periodisme de dades per divulgar informacions de molt diversa índole. Per exemple, es va referir al seu ús per representar els resultats electorals dels Estats Units; els límits dels barris de la ciutat Nova York; la seqüència dels fets que va desencadenar l’incendi de l’illa hawaiana de Maui durant l’estiu passat i la corresponent actuació dels cossos d’emergència; o la mida de les butxaques dels pantalons texans. “El periodisme de dades són moltes coses i molt variades” – va resumir Martín González.

González també va instar els periodistes a “aprofitar el gran volum de dades obertes” compartides per l’administració per cercar noves maneres de representar-les i divulgar-les entre la ciutadania. Tot i això, ha advertit d’un cert estancament de les administracions a l’hora de publicar dades obertes, després de la tendència a l’alça experimentada durant els darrers anys.

Així mateix, va animar els professionals i els futurs periodistes a aprofitar la creixent formació especialitzada en periodisme de dades, que gairebé no existia fa una dècada, quan aquest fenomen era “incipient”.

Després de pronunciar la lliçó inaugural, Martín González també participarà al congrés dedicat a un dels llenguatges de programació més comú entre els professionals del periodisme de dades (el programari lliure R), que arrenca demà al campus del Poblenou de la UPF.

El Congrés examinarà el potencial del llenguatge de programació lliure R per a professionals del periodisme i la ciència de dades i l’estadística

El II Congrés de R i les XIII Jornades d’usuaris de R aplegaran entre dimecres 15 i divendres 17 de novembre diversos experts nacionals i internacionals en aquest camp per divulgar el potencial d’aquest llenguatge de programació i fomentar-ne el seu ús tant en el món del periodisme de dades en molts d’altres sectors.

Un dels objectius d’aquest Congrés “és donar a conèixer als estudiants de la Universitat Pompeu Fabra les possibilitats d’integrar aquest llenguatge de programació en les seves competències professionals, tant pel que fa al tractament de dades, com en l'àrea de la visualització i del seu ús estadístic”- explica Elisa Vivas, professora d’Infografisme i Periodisme de Dades a la UPF i coorganitzadora de l’esdeveniment. Precisament, la celebració del congrés coincideix amb la posada en marxa d’una nova assignatura obligatòria de  Periodisme de Dades, que s’imparteix per primera vegada aquest curs 2023-2024 al grau de Periodisme.

Professionals de diversos mitjans de comunicació ofereixen tallers i xerrades sobre periodisme de dades i llenguatge R

Paral·lelament al Congrés, se celebraran diverses xerrades i tallers pràctics sobre llenguatge R i periodisme de dades, que aniran a càrrec de professionals de diversos mitjans de comunicació.

Més enllà de les aplicacions del llenguatge R en l’àmbit del periodisme de dades, el congrés i les jornades també abordaran el seu potencial per representar i analitzar dades estadístiques en diversos àmbits de coneixement (ciències socials, bioinformàtica, ciències de la terra, ciències de la salut, anàlisi de dades, ecologia, ciències marines, etc.). El llenguatge R té nombroses aplicacions tant a l’acadèmia com al sector públic i privat i pot ser especialment útil per a professionals de l’estadística i de la ciència de dades.

09. Indústria, innovació i infraestructures

Per a més informació