Vés enrere La Càtedra Eugin-UPF lliura el primer premi al millor TFG a una recerca que analitza com prolongar la vida dels òvuls

El jurat també ha concedit un accèssit a un estudi que investiga l'herència genètica de la hipertensió pulmonar.

16.11.2020

La Càtedra Eugin-UPF de Reproducció Humana Assistida ha atorgat el primer premi al millor Treball Fi de Grau (TFG) en Biologia Humana de la UPF en els camps de la reproducció assistida, la biologia del desenvolupament o la genètica a l'estudiant Ariadna Torres Sánchez, la recerca de la qual analitza com prolongar la vida dels òvuls. En concret, aborda la manera en què els ovòcits controlen la seva taxa de respiració, la qual cosa pot ajudar a entendre la relació amb la seva viabilitat al llarg dels anys. Torres ha desenvolupat el seu treball en el laboratori d’Elvan Böke del Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona i afirma que: “Per mi, aquest reconeixement suposa una font de motivació, que se suma a la meva passió per la ciència i a l'experiència enriquidora viscuda durant el desenvolupament d'aquest estudi”. El seu objectiu és realitzar un màster de recerca amb la voluntat d'accedir a fer un doctorat.

El jurat ha decidit concedir també un accèssit a Berta Estévez Arias, que ha analitzat l'herència genètica de la hipertensió pulmonar. Així, l'estudi s'ha centrat en com les reorganitzacions en una regió del cromosoma 2 poden contribuir a modular el risc de patir la forma hereditària de la hipertensió pulmonar, una malaltia relativament poc freqüent però molt greu. Va fer el treball amb Robert Castelo, investigador principal del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF. “Per a mi, fer el TFG en les circumstàncies en les quals vam haver de fer-ho va ser ja tot un assoliment. Em vaig sentir molt acompanyada en tot moment pel meu tutor, Robert Castelo. Va ser una oportunitat grandíssima d'aprenentatge professional i personal. Crec que és el tancament perfecte per a aquests anys de carrera”, diu la Berta, que actualment està cursant el Màster en Advanced Genetics, a la UAB.

En total, el jurat ha avaluat nou treballs, presentats tots ells per dones, que aprofundeixen en els camps de la reproducció, la biologia del desenvolupament i la genètica. En aquest sentit, Rafael Fraile, CEO de Eugin España, ha subratllat “la importància de donar suport, més si cap en aquests moments, als nous talents i a la ciència amb la finalitat de buscar solucions als reptes que se'ns plantegen en el camp de la biologia humana”.

Per part seva, Francesc Calafell, codirector de la Càtedra i professor en la UPF, ha destacat “el paper fonamental de la Càtedra Eugin-UPF en la formació dels estudiants, així com en el suport i posicionament dels seus treballs en una aposta clara pel futur de la recerca”.

Sobre la Càtedra Eugin-UPF

Amb l'objectiu d'estrènyer llaços entre Eugin i la UPF, al desembre de 2019 va néixer la Càtedra Eugin-UPF de Reproducció Humana Assistida per a fomentar la difusió dels coneixements i la recerca.

Les actuacions que durà a terme la Càtedra en termes de recerca inclouen la definició i desenvolupament de línies de recerca, l'impuls de tesis doctorals conjuntes i la cooperació en l'obtenció de projectes.

Quant a la transferència de coneixement, es duran a terme organització de jornades d'exposició i divulgació, la industrialització de resultats de recerca en línies comercials, l'impuls de publicacions de recerca, i la transferència de coneixement entre les àrees de recerca i l'explotació industrial.

Finalment, entre les activitats de formació destaquen la creació de beques pre i post-doctorals, els premis a projectes de fi de grau, treballs o altres concursos, els plans de pràctiques en empresa, la cooperació en el disseny i impartició d'assignatures, així com activitats de divulgació sobre reproducció destinades al públic en general.

Resolució del premi Càtedra Eugin UPF al millor TFG en els camps de la reproducció assistida, la biologia del desenvolupament o la genètica.