Vés enrere Investigadors catalans troben una causa a la resistència al tractament del càncer de colon

Segons es descriu en un article que es publica avui a Nature Medicine en què ha participat Joaquim Bellmunt, cap de la Secció de Tumors Sòlids i professor associat del CEXS, així com investigadors de l'IMIM-Hospital del Mar.
22.01.2012

Investigadors experimentals i clínics de l'Hospital del Mar i del seu institut de recerca, l'IMIM, coordinats per Joan Albanell, cap del Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital del Mar, han publicat un article Nature Medicine en què es descriu la causa del fracàs terapèutic al cetuximab, un dels fàrmacs més utilitzats en el tractament del segon tipus de càncer més freqüent: el càncer de colon. Alguns pacients presenten resistència farmacològica al cetuximab dificultant el seu tractament i fins ara es desconeixien les causes d'aquest fracàs terapèutic.

bellmuntgrupLa primera signant del treball és Clara Montagut, investigadora de la Secció de Tumors Sòlids Gastroenterològics i Genitourinaris del Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital del Mar, secció que dirigeix Joaquim Bellmunt, coautor del treball i professor associat al CEXS-UPF. Els autors han manifestat que: "aquest descobriment obre noves perspectives per a millorar l'efectivitat dels tractaments, la supervivència dels pacients així com per avançar en la medicina personalitzada del càncer".

El cetuximab és un fàrmac anticòs monoclonal que actua sobre el receptor del factor de creixement epidèrmic EGFR. L'estudi ha identificat una mutació que confereix resistència al tractament amb aquest fàrmac.

La mutació es troba en els models experimentals i en les biòpsies de pacients

L'estudi demostra per primera vegada que la mutació en el gen que codifica pel factor de creixement EGFR és present tant en models experimentals animals com en les biòpsies obtingudes de pacients amb càncer de colon,  i que aquesta mutació és la responsable de la resistència farmacològica al cetuximab.

L'aportació de la Secció de Tumors Sòlids Gastroenterològics i Genitourinaris del Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital del Mar, que dirigeix Joaquim Bellmunt,  ha estat fer una exhaustiva cerca en les històries clíniques de pacients amb càncer de colon amb antedecents de resistència al cetuximab. D'aquesta manera ha estat possible obtenir les biòpsies de deu pacients i mostrar que, com els models experimentals, també presenten la mutació que els fa resistents al tractament amb cetuximab per al càncer de colon.

L'estudi s'ha fet amb col·laboració amb investigadors del Centre de Regulació Genòmica (CRG), de l'Institut de Recerca de la Vall d'Hebron (VHIR) i del centre Genentech d'Estats Units. Aquest grup d'investigados està actualment treballant per a determinar la prevalença de la mutació i veure si succeeix en pacients amb altres tipus de tumors que també reben cetuximab. Aquest descobriment té implicacions clíniques importants ja que obre la possibilitat de planejar assajos clínics per confirmar l'eficàcia del fàrmac panitumumab amb pacients de càncer de colon que deixen de respondre a cetuximab, ampliant d'aquesta manera el ventall terapèutic dels pacients amb aquest tipus de càncer.

Treball de referència:

Clara Montagut, Alba Dalmases, Beatriz Bellosillo, Marta Crespo, Silvia Pairet, Mar Iglesias, Marta Salido, Manuel Gallen, Scot Marsters, Siao Ping Tsai, André Minoche, Seshagiri Somasekar, Sergi Serrano, Joaquim Bellmunt Heinz Himmelbauer, Ana Rovira, Jeff Settleman, Francesc Bosch, Joan Albanell (2012), " Epidermal growth factor receptor mutation conferring cetuximab resistance in colorectal cancer",  Nature Medicine, doi: 10.1038/nm.2609.