Vés enrere El Programa ICREA Acadèmia reconeix deu investigadors de la UPF

El Programa ICREA Acadèmia reconeix deu investigadors de la UPF

En la seva primera edició, el programa distingeix l'excel·lència investigadora i la capacitat de lideratge, amb l'objectiu de motivar i retenir els professors de les universitats públiques catalanes.
17.02.2009

Els premis del Programa ICREA Acadèmia s'han donat a conèixer el 18 de febrer al Palau de la Generalitat,  en un acte al qual han assistit Josep Huguet, conseller d'Innovació, Universitats i Empresa; Blanca Palmada, comissionada per a Universitats i Recerca i Jaume Bertranpetit, director d'ICREA.

Deu dels quaranta investigadors d'universitats públiques catalanes distingits pel Programa ICREA Acadèmia, són de la UPF que, a més,  ha estat la universitat que ha aconseguit més premiats entre els candidats prèviament nominats d'aquesta universitat (27). És la primera vegada que es convoca aquest ajut dotat amb un total de 250.000 euros per a cadascú per un període de cinc anys.

El programa reconeix l'excel·lència investigadora i la capacitat de lideratge, amb l'objectiu de motivar i retenir els professors universitaris Els deu investigadors ICREA Acadèmia de la UPF són: Vicent Caselles; Alejandro Frangi, Núria Sebastián i Xavier Serra, del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions; Francesc Posas, Rafael Maldonado, Miguel Valverde, del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut; José García Montalvo,  del Departament d'Economia i Empresa; Gosta Esping,  del Departament de Ciències Polítiques i Socials,  i Louise McNally,  del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge.

Les àrees de coneixement amb més investigadors guardonats han estat la de Ciències Experimentals, Tecnologies i Matemàtiques, amb 9 investigadors cadascuna, tot i que la distribució ha estat molt equilibrada. El 75% dels investigadors distingits pertanyen,  a parts iguals,  a la UPF, la UAB i la UB,  i l'altre 25% està repartit entre les altres universitats públiques  catalanes.

Un significatiu impuls per continuar la recerca

Les dotacions, que es pagaran anualment, comporten un premi de 25.000 euros anuals per a cadascun dels candidats seleccionats. A més, el programa atorga 20.000 euros anuals a la universitat de l'investigador seleccionat, que es destinaran a finançar preferentment la contractació de personal que permeti alliberar la tasca docent del premiat o a les activitats de recerca que efectua l'investigador. La universitat també percebrà un cànon de 5.000 euros anuals per a la gestió del programa. Així doncs, el cost total per investigador i any és de 50.000 euros.

Atès l'èxit en la trajectòria de selecció d'excel·lència científica, enguany ICREA ha emprès per primer cop el nou programa ICREA Acadèmia. En els seus 8 anys d'activitat, ICREA ha contractat 204 investigadors, 40 dels quals,  comptant els deu nous investigadors esmentats,  pertanyen o han pertangut a la UPF.

ICREA té com a objectiu fonamental contractar investigadors d'arreu del món, per mitjà d'un procés de selecció basat en el talent científic. També contribueix a facilitar el retorn dels investigadors catalans que han dut a terme la seva carrera investigadora en centres de fora de Catalunya.