Vés enrere La comunicació pública sobre les vacunes centra l’Informe Quiral 2015

La comunicació pública sobre les vacunes centra l’Informe Quiral 2015

El dimarts 14 de juny, Gema Revuelta i Clara Armengou, directora i investigadora, respectivament, del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat, presentaran l'informe anual que analitza l'aparició dels temes de salut i medicina en els mitjans de comunicació.
14.06.2016

Informe Quiral 2015El dimarts 14 de juny a les 19:00h es presentarà l’Informe Quiral 2015: La comunicació pública sobre les vacunes realitzat pel Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) conjuntament amb la Fundació Vila Casas.

Gema Revuelta, directora del CCS-UPF i Clara Armengou investigadora del mateix centre, presentaran els principals resultats de l’Informe. Presidiran la taula Arcadi Navarro, secretari d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i Professor a la UPF, David Comas, director del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF, Miquel Vilardell, patró de la Fundació Vila Casas, i Antoni Vila Casas, president d’aquesta Fundació.

La vacunació és un tema en constant debat i la seva comunicació resulta molt transcendent tant per a la salut individual com per a la salut pública d'una societat. L'any 2015 van aparèixer dos brots de malalties que, fins aleshores, es consideraven sota control a Espanya i als Estats Units. Tant en el cas de la diftèria com en el del xarampió, la comunicació va tenir un paper molt important i va avivar el debat social de les posicions a favor i en contra de la vacunació.

Aquestes són algunes de les reflexions i recomanacions que ofereix l’Informe Quiral:

• La comunicació pública sobre les vacunes es realitza en un ampli marc de consens entre les autoritats sanitàries, els mitjans de comunicació i els professionals sanitaris, però cal recordar que el mateix èxit de les vacunes és capaç de generar una situació de falsa confiança entre la població que pot arribar a infravalorar el risc a emmalaltir.
  • Tot i la visibilitat mediàtica dels col·lectius crítics amb les vacunes, la principal causa de no vacunació a Espanya és la marginalitat i l'estrat social. Potser els esforços comunicatius haurien de centrar-se en aquest sector de la població.
  • Els errors comesos dins de la comunitat científica poden tenir una repercussió molt negativa en la confiança ciutadana: a dia d'avui, l'estudi que relacionava la vacuna de la triple vírica amb l'autisme, publicat a The Lancet el 1998, continua sent un dels grans arguments utilitzats pels grups crítics amb les vacunes per qüestionar la seva seguretat, tot i que la mateixa revista va refutar la validesa d'aquest estudi.

L’Informe Quiral realitza una anàlisi crítica de la informació que circula públicament sobre diversos temes de salut i medicina amb l’objectiu de contribuir a la seva millora en benefici de la ciutadania. Cada any es realitza l’estudi de la comunicació pública de temes rellevants per a la societat. L’Informe de 2013 es va centrar en l’estudi de la comunicació de la medicina regenerativa, el del 2012 sobre el VIH i la Sida, l’any 2011 es va analitzar la comunicació del Càncer i el 2010 sobre l’Alzheimer.

L’acte tindrà lloc a la Sala Charles Darwin del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) i es prega confirmació d’assistència al telèfon 934 817 980 o al correu electrònic [email protected]. En finalitzar l’acte se servirà un refrigeri.

Què? Informe Quiral 2015: La comunicació pública sobre les vacunes
Quan? Dimarts 14 de juny de 19:00 a 20:00 hores.
On? Sala Charles Darwin. Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona. C/Dr. Aiguader, 88, Barcelona (veure mapa)
Confirmació d’assistència