Vés enrere Estudiants i investigadors de la UPF protagonistes de l’Eutopia Knowledge Bazaar a l’Ideal Barcelona

“The Island of Identity” i “LUA, To the Future We Leave Behind” s’exposaran el 21 de juny a la tarda a través de formats artístics i experimentals a l’Ideal Barcelona, Centres d’Arts Digitals i amb entrada lliure per a tothom.

20.06.2022

Demà, 21 de juny, es durà a terme l’"Eutopia Knowledge Bazaar. The marketplace of wisdom" a l’Ideal Barcelona, Centre d'Arts Digitals. De 16.00 a 18.00 hores i amb entrada lliure, s'exposaran sis projectes de recerca interdisciplinària entre art i ciència, a través de formats experimentals i artístics. "The Island of Identity" i "LUA, To the Future We Leave Behind" són les dues iniciatives desenvolupades per estudiants i investigadors de la Pompeu Fabra. L'esdeveniment s’emmarca dins de les activitats de l’aliança EUTOPIA, de la qual la UPF n’és membre, juntament amb nou universitats més d’arreu d’Europa.

L'acte comptarà amb la participació de Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació de la UPF. També hi participarà Mònica Bello, comissària i directora d'Arts al CERN, i Marcel·lí Antúnez, artista mecatrònic, qui oferirà una performance única.

L'Eutopia Knowledge Bazaar és un espai virtual en línia que compta amb el suport de museus i centres d'art contemporani de les diferents ciutats d'origen de les universitats d'Eutopia. La iniciativa consisteix a crear un espai de connexió entre la societat i les universitats, perquè qualsevol persona pugui accedir, participar i inspirar-se a través de les recerques desenvolupades a les universitats participants.

L'Eutopa Knowledge Bazaar és espai virtual en línia que compta amb el suport de museus i centres d'art contemporani de les diferents ciutats d'origen de les universitats d'Eutopia

Durant l’acte, cada grup d'estudiants participant, sis en total i dos de la UPF, presentarà el procés, la metodologia i els resultats de la seva recerca en un format artístic i audiovisual. Els projectes consten de clips de menys de cinc minuts, on es produirà una extensió creativa de la recerca portada a terme. El format convidarà a l'usuari a submergir-se en els projectes i interactuar activament amb la plataforma a través de preguntes i comentaris. A través del format de cocreació experimental, el Basar constituirà una comunitat dinàmica que fomenta la curiositat i la participació activa entre tots els seus agents.

Les propostes de la UPF

Per un costat, Laia Caballero, Alberto Garrido, Dani Marzo i Ariadna Núñez, estudiants del grau en Humanitats, han desenvolupat "The Islands of Identity". El projecte vol crear un espai de reflexió sobre el cos, la identitat i les seves possibilitats a través d’ulleres de realitat virtual. Durant l'exposició, els usuaris viatjaran a les "Illes de la Identitat", un indret virtual que ens farà repensar la construcció de la identitat en relació amb el nostre exterior.

"The Islands of Identity" vol crear un espai de reflexió sobre el cos, la identitat i les seves possibilitats a través de les ulleres de realitat virtual

D'altra banda, Àlex Collado, Àlida Rodríguez i Laia Vila, estudiants del grau en Comunicació Audiovisual, han desenvolupat "LUA, To the Future We Leave Behind". Les alumnes han planificat i dissenyat una exposició on es creuen art i ciència per transmetre un missatge de conscienciació mediambiental. LUA, un Déu microscòpic que va intervenir a l'origen de la vida, mostrarà l'ordre natural del nostre planeta i com, a poc a poc, la humanitat s'aboca a la seva pròpia destrucció si continua alterant aquesta harmonia.

"LUA, To the Future We Leave Behind" és una exposició on es creuen art i ciència per transmetre un missatge de conscienciació mediambiental

El grup de "LUA, To the Future We Leave Behind" també ha comptat amb l'assessoria científica d'Eduardo Rodríguez, investigador predoctoral de la Universidad de la Laguna que està realitzant una estada a la UPF. Altres investigadors de la Universitat que han col·laborat amb la proposta són Xavier Serra, investigador del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions; John Palmer, investigador del Departament de Ciències Polítiques i Socials; i Marc Güell, investigador del Departament de Medicina i de Ciències de la vida.

Eutopia, una universitat europea

La cimera del Consell Europeu celebrada a Göteborg el mes de desembre del 2017 va constatar que el panorama de l’educació superior a Europa estava canviant a gran velocitat. Una de les iniciatives que es va apuntar en aquell moment va ser la creació d’una vintena d’universitats europees per al 2024 que permetessin als estudiants obtenir un grau combinant formació en diversos països de la Unió Europea. L’objectiu últim que es perseguia era sumar esforços i millorar la competitivitat internacional de les universitats d’Europa.

A tal efecte, es va posar en marxa la Iniciativa Universitats Europees de la Comissió Europea, que les defineix com “aliances transnacionals que s’han de convertir en les universitats del futur, promovent la identitat i els valors europeus, i revolucionant la qualitat i la competitivitat de l’educació superior europea”. Actualment, hi ha 41 consorcis, un d’ells el d’EUTOPIA, i cada consorci està integrat per un nombre variable d’universitats: entre cinc i onze cadascun.

04. Educació de qualitat
09. Indústria, innovació i infraestructures