Vés enrere Els infants fan servir la melodia de la parla i la forma del gest per comprendre les intencions comunicatives dels altres

Segons un estudi publicat a Infancy  dirigit per Pilar Prieto amb la participació de Núria Esteve Gisbert, ambdues del Grup d’Estudis de Prosòdia conjuntament amb Ulf Liszkowski investigador de la Universitat d’Hamburg (Alemanya), en que han participat 48 infants de 12 mesos d’edat.

05.04.2016

En l’àmbit del desenvolupament del llenguatge, encara no s'ha investigat gaire quan els infants comencen a associar els patrons melòdics i gestuals amb la comprensió de les intencions comunicatives i si són capaços d'entendre aquests significants només basant-se en la prosòdia de la frase i la gestualitat.

Les investigadores Núria Esteve Gibert i Pilar Prieto, del Grup d'Estudis de Prosòdia del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge (DTCL) de la UPF, en col·laboració amb Ulf Liszkowski , investigador de la Universitat d’Hamburg (Alemanya) han investigat quan i com els infants aprenen a interpretar les intencions dels altres. Més concretament, els autors del treball s’han planejat si als 12 mesos d’edat els infants saben interpretar quina intenció s’amaga darrere dels actes comunicatius dels altres a partir de la informació gestual i de la melodia de la parla (la prosòdia).

Com indica Pilar Prieto, coordinadora del treball i professora d’investigació ICREA del del DTCL de la UPF, “en la comunicació humana, per tal d’entendre’ns els uns amb els altres, no només és important què diem sinó com ho diem. Imaginem que estem asseguts en una taula menjant i la persona del nostre costat assenyala una barra de pa i diu: <el pa?>”.

I com continua dient Prieto, “segurament el nostre veí de taula en realitat ens està dient si li podem passar la barra de pa. Com ho hem interpretat? Els adults utilitzem totes les estratègies al nostre abast per a fer-ho: interpretem les pistes del context en què estem, entenem les paraules que diu el parlant i la manera com les combina, i sabem associar la melodia i els gestos que acompanyen la frase amb una intenció determinada”.

Fins ara se sabia que entre els 12 i 18 mesos els infants aprenen a entendre què volen dir els altres perquè presenten atenció al context en què es realitza l’acte comunicatiu, però encara no se sabia si també són sensibles a la melodia de la parla i els gestos dels altres per a la identificació de les intencions comunicatives.

Dos experiments a partir de tres jocs en què intervenien pares i fills

Per a respondre aquestes preguntes, les autores del treball van dissenyar tres jocs diferents. Cada joc estava ideat per fer que l’adult es comuniqués amb l’infant per un motiu diferent: en el primer, els adults havien de demanar un objecte als fills; en el segon, els adults havien de convèncer als fills de com de bonic i interessant era un objecte; en el tercer, els adults havien de fer saber als fills que l’objecte tenia un tret distintiu amagat.

Amb aquests tres jocs es van fer dos experiments. En el primer experiment hi van participar 18 infants de 12 mesos d'edat, i els adults podien fer servir les paraules que volien per a transmetre les seves intencions comunicatives. Per exemple, estava permès dir "dóna'm això", o "mira que bonic que és".

En canvi, en el segon experiment, en què  van participar 30 infants de 12 mesos, les paraules que es podien fer servir eren molt més restringides i no donaven pistes sobre la intenció comunicativa. Això es va fer per saber si realment els nens de 12 mesos són sensibles al significat de la prosòdia i la gestualitat que acompanya la parla.

Els resultats van demostrar que els adults feien servir la melodia de la parla i la gestualitat per a transmetre cada intenció comunicativa, i que amb només 12 mesos els infants ja sabien fer servir exclusivament aquestes pistes per a entendre què volia dir l’adult. Segons indica Prieto, “tot i que amb 12 mesos els infants amb prou feines saben dir alguna paraula com ara papa o mama, aquest estudi ha demostrat que ja poden entendre les intencions que s’amaguen darrere els actes comunicatius, i que per a fer-ho es fixen en la melodia de la parla dels adults i en com són els gestos que acompanyen la parla”.

Treball de referència:

Núria Esteve-Gibert, Pilar Prieto, Ulf Liszkowski  (2016), “Twelve-Month-Olds Understand Social Intentions Based on Prosody and Gesture Shape” Infancy, 1 d’abril, DOI: 10.1111/infa.12146.