Atrás L'Aliança 4 Universitats inaugura a Brussel·les una oficina per a la promoció de la investigació

OPERA (Office for the Promotion of European Research Activities) donarà suport a les activitats europees de recerca de les universitats de l'A4U per incrementar els projectes presentats dins dels programes europeus d'R+D+i.
12.07.2010

D'esquerra a dreta: Josep Joan Moreso, Daniel Peña, Ana Ripoll i José María Sanz, amb la resta dels assistents a la presentacióL'Aliança 4 Universitats (A4U), formada per les universitats Pompeu Fabra, Autònoma de Barcelona, Autònoma de Madrid i Carles III de Madrid, va inaugurar, ahir, a Brussel·les (Bèlgica), l'oficina OPERA (Office for the Promotion of European Research Activities) amb l'objectiu de donar suport a les activitats europees de recerca d'aquestes quatre universitats públiques espanyoles i incrementar els projectes presentats dins dels programes europeus dedicats al foment de la recerca.

La inauguració oficial del centre ha comptat amb la presència dels rectors de les quatre universitats que integren l'Aliança - Josep Joan Moreso (UPF), Ana Ripoll (UAB), José M. Sanz (UAM) i Daniel Peña (UC3M)-, de destacats membres de la Comissió Europea i del Parlament Europeu i de representants de diferents institucions i organitzacions europees i espanyoles de l'àmbit de la recerca i de l'educació amb presència a Brussel·les. També hi ha intervingut, Andreu Mas-Colell, secretari general de l'European Research Council (ERC), que ha explicat el paper de les universitats en el triangle del coneixement i en l'Estratègia 2020.

L'Aliança 4 Universitats fou creada l'any 2008 amb l'objectiu de sonar suport a la internacionalització i promoure l'excel·lència de les activitats de les 4 universitats integrants, fomentar la mobilitat de professors i doctors i impulsar projectes tant en l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES) com en l'Espai Europeu d'Investigació (EEI).

Andreu Mas-Colell durant l'acte d'inauguració de l'oficina OPERALa creació d'OPERA respon a l'aspiració de l'Aliança de potenciar actuacions individuals o conjuntes de les quatre universitats que els permetin un millor posicionament dins de l'Espai Europeu d'Investigació (EEI), així com assolir una major projecció a nivell internacional.

OPERA ajudarà a les universitats a assolir una major i millor representació dels seus interessos en la formulació i en la presa de decisions comunitàries en matèria d'R+D+i i, i aconseguir una major i millor participació i lideratge dels seus investigadors en programes de foment d'R+D+i.

Alguns dels objectius d'OPERA seran l'elaboració d'estratègies per aconseguir una major participació al Setè Programa Marc (7PM), afavorir la incorporació dels 'tòpics' científics d'interès de les quatre universitats en els futurs programes de treball (pensant, també, ja en el futur Vuitè Programa Marc), promoure la participació dels investigadors com a experts als comitès d'avaluació de les propostes de projectes del 7PM o assessorar als investigadors en les seves relacions amb la UE.

Les universitats que formen l'Aliança 4 Universitats compten, totes elles, amb estratègies d'internacionalització i d'excel·lència de les seves universitats. Per exemple, fins a l'inici de 2010 , les universitats de l'Aliança, en el seu conjunt, havien participat en un total de 168 projectes de recerca del Setè Programa Marc d'Accions de Recerca, Desenvolupament Tecnològic i Demostració, instrument comunitari específic per al foment de la recerca i del desenvolupament, i pilar fonamental de l'Espai Europeu d'Investigació. Això ha suposat un retorn econòmic proper als 51M€. En el seu conjunt, l'Aliança assoleix un 20% del retorn del sector universitari espanyol al 7PM de la Comissió Europea.