Atrás Guillem López, nou membre de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya

Guillem López, nou membre de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya

04.05.2002

El professor de la Universitat Pompeu Fabra Guillem López Casasnovas és, del del passat 9 de juny, nou membre de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya.
Catedràtic d'Economia Aplicada i actual degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UPF, Guillem López (Ciutadella, 1955) és el segon economista —el primer va ser el desaparegut Ramon Trias Fargas— que ingressa en aquesta històrica institució, que va ser fundada l'any 1770 amb el nom d'Acadèmia Medicopràctica de Barcelona i va obtenir el títol de reial el 1786.
L'ingrés del professor López Casasnovas es va produir durant la celebració d'una sessió pública extraordinària que aquesta institució va celebrar a l'amfiteatre de la seva seu del carrer del Carme, 47, on antigament hi havia el Col·legi de Cirurgia de Barcelona. El nou acadèmic electe va llegir el discurs d'acceptació, que portava per títol "El valor de la salut i l'exigència social d'una major efectivitat del recursos econòmics per assolir-la", que va ser respost per l'acadèmic numerari Dr. Ciril Rozman.
Guillem López Casasnovas és doctor en Economia per la Universitat de York (Regne Unit) i ha estat professor a les universitats de Barcelona, Sussex i Stanford. Des del 1992, és catedràtic d'Economia Aplicada de la UPF i ha estat vicerector de Relacions Institucionals i Internacionals i d'Economia i Administració entre els anys 1994 i 1997. Dirigeix, des de la seva creació l'any 1996, el Centre de Recerca en Economia de la Salut de la UPF.
És autor de nombrosos articles i publicacions en els àmbits de l'economia pública (hisenda), política social, política fiscal, gestió pública i economia de la salut. Les seves àrees actuals d'investigació preferent són: la medició de l'eficència en el sector públic, la revisió del paper del sector públic en general —i en l'àmbit sanitari en particular—, i el finançament de les Hisendes Territorials.
Va ser un dels cinc integrants del Consell Assessor per a la Modernització de l'Administració Pública de la Generalitat i, actualment, és conseller de l'Agència Espanyola del Medicament i del Consell Científic de l'Agència d'Avaluació de Tecnologia Sanitària, del Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya. És membre, així mateix, del consell assessor del Ministeri de Sanitat i Consum.
L'any 2000 va rebre el premi de la Societat Catalana d'Economia per un treball sobre el dèficit fiscal de Catalunya amb l'Estat.