Atrás Guillem López Casasnovas, investit doctor honoris causa per la Universitat Isalud de Buenos Aires

El catedràtic d'Economia Pública de la UPF i fundador del CRES va rebre recentment aquesta distinció en reconeixement a la seva llarga dedicació docent en la gestió pública dels programes de salut.
21.11.2012

Guillem López Casasnovas (al mig) després de ser investit doctor honoris causaGuillem López Casasnovas, catedràtic d'Economia Pública de la UPF, va ser investit doctor honoris causa per la Universitat Isalud de Buenos Aires (Argentina) el passat 19 de novembre, en reconeixement a la seva llarga dedicació docent en la gestió pública dels programes de salut i a la seva tasca de formació d'economistes de la salut  a Sud-amèrica.

Abans de ser nomenat doctor honoris causa, el professor de la UPF va impartir la conferència "Estat del Benestar i Finançament del Sector Salut enfront la crisi econòmica europea".

Durant la cerimònia, Guillem López va ser apadrinat per Ginés González, fundador de la Universitat Isalud (una de les institucions més prestigioses a l'Argentina dedicades a la salut, el medi ambient i les polítiques socials), exministre de Sanitat amb Néstor Kirchner, així com també exalumne del Centre de Recerca en Economia de la Salut (CRES) de la UPF.

El CRES, un centre de referència internacional actualment consorciat amb la Generalitat de Catalunya, va ser creat l'any 1996 pel professor Guillem López, que el va dirigir fins al 2006. En ell s'hi han format professionals d'arreu del món, especialment de països sud-americans, que han acabat ocupant alts càrrecs de gestió sanitària als seus països.

Àmplia trajectòria docent

Guillem López Casasnovas (Ciutadella, Menorca, 1955), llicenciat en Dret i Economia per la Universitat de Barcelona (UB), es va doctorar en Economia Pública a la Universitat de York (Regne Unit, 1984). Ha estat professor titular d'Hisenda Pública de la UB i professor visitant a l'Institute of Social and Economic Research i a la Universitat de Sussex (Regne Unit), així com a la Graduate School of Business de la Universitat de Stanford (EUA).

Des de 1992 és catedràtic d'Economia de la UPF, de la qual va ser vicerector d'Economia, Administració i Relacions Institucionals i Internacionals i degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials. Actualment és codirector del màster de Gestió Pública (UPF-UAB-EAP) i del Global Health Leadership Forum, un programa conjunt entre el CRES-UPF i la Barcelona GSE amb la Universitat de Berkeley (EUA).

Les seves principals línies de recerca inclouen la medició de l'eficiència del sector públic, la revisió del paper del sector públic en general (i en l'àmbit sanitari en particular), les balances fiscals, el finançament de les hisendes locals, l'economia de la salut, la dependència i els equilibris intergeneracionals.

Assessor reconegut en l'àmbit de la salut i la gestió pública

És membre de dos consells assessors del govern de la Generalitat de Catalunya:  per a la Sostenibilitat del Sistema Sanitari i per a la Reactivació Econòmica i el Creixement (CAREC). A  escala estatal, és assessor del ministeri de Sanitat i conseller independent del Banc d'Espanya, mentre que en l'àmbit internacional, presideix l'Associació Mundial d'Economia de la Salut (IHEC) i és membre de la Comissió de l'OMS per a l'Estudi de les Desigualtats en Salut.

Entre altres guardons, ha obtingut el premi Ramon Llull, atorgat pel Govern de els Illes Balears; el premi Joan Sardà Dexeus i el premi d'Economia de Catalunya de la Societat Catalana d'Economia de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC). Pertany al consell editorial de Health Care Management Science i de la revista Hacienda Pública Española.