Atrás Un lector de textos per a persones amb deficiència visual guanya el Premi UPF Emprèn 2012

Diogo Miguel Santos i Belén Rubio, màsters en Sistemes Cognitius i Mèdia Interactius per la UPF, han desenvolupat el prototip "My.Voicer", un dispositiu portàtil i assequible que tradueix el text imprès a veu. El projecte Roomtab Systems, una start-up de la UPF, ha estat finalista.
07.11.2012

"My.Voicer", un projecte presentat per Diogo Miguel Santos Pata i Belén Rubio Ballester, màsters en  Sistemes Cognitius i Mèdia Interactius per la UPF, ha estat el guanyador de la cinquena edició del Premi UPF Emprèn, convocat pel Consell Social de la Universitat i patrocinat per la Fundació Banc Sabadell.

upfemprenguanyadorsEl lliurament del Premi UPF Emprèn 2012, dotat amb 20.000 euros, va tenir lloc ahir, 7 de novembre, durant l'acte celebrat a l'auditori del campus de la Ciutadella, que va comptar amb la presència de Núria Basi, presidenta del Consell Social de la UPF; Miquel Oliver, vicerector de Qualitat i Estratègia Institucional de la UPF, i Conxa Oliu, directora general de Sabadell Professional.

En el decurs de l'acte, la presidenta del Consell Social de la UPF, Núria Basi, va destacar que "amb una trentena de projectes presentats en la cinquena edició, UPF Emprèn s'ha consolidat com una eina de foment de la cultura emprenedora entre els estudiants, graduats i postgraduats de la UPF, reforçant d'aquesta manera els vincles entre la Universitat i el teixit social i productiu".

Segons Conxa Oliu, directora general de Sabadell Professional, "el Premi UPF Emprèn és un reconeixement que, juntament amb d'altres, fa palès el compromís de Banc Sabadell per incentivar l'esperit emprenedor i la vocació d'empresa, al mateix temps que volem afavorir la transferència del coneixement des de la universitat a la societat."

El jurat del premi UPF Emprèn 2012, format per una quinzena de membres de la UPF i representants de la societat civil, ha destacat que el projecte guanyador, "My.Voicer", és una idea d'innovació tecnològica en el marc d'un projecte de negoci viable, que "millora substancialment la resposta a les necessitats quotidianes de socialització de les persones amb dèficit de visió, però que és, també, potencialment aplicable a altres necessitats de la població en general".

Una tecnologia assistida per fomentar l'autonomia i garantir la integració social

La manca de visió és un dels problemes amb major impacte en la vida social i laboral de les persones i, segons l'OMS, hi ha uns 37 milions de casos de ceguesa al món. Les tecnologies assistides busquen compensar les mancances de les persones discapacitades per fomentar las seva independència i garantir la seva integració social.

Els sistemes tàctils, els teclats Braille o els lectors de pantalla són alguns bons exemples de les tecnologies assistides que han suposat un avenç extraordinari en la qualitat de vida d'aquestes persones i que han generat milers de llocs de treball per a persones invidents arreu del món. No obstant això, les limitacions de les tecnologies actuals encara no permeten a la persona total o parcialment invident tenir un accés a la lectura del text imprès, la qual cosa representa un gran obstacle per al seu desenvolupament en l'àmbit laboral i domèstic. Miquel Oliver, Núria Basi i Conxa Oliu durant l'acte

Un dispositiu lleuger i assequible que permet l'accès al text imprès

"My.Voicer" és un dispositiu lleuger i assequible de tecnologia assistida adaptat a usuaris amb deficiència visual, que tradueix el text imprès a veu. El seu funcionament es basa en la integració d'un escàner portàtil i un microordinador amb sortida d'àudio, que analitza el disseny de la pàgina escanejada, elimina les àrees sense text i realitza el reconeixement de caràcters per, finalment, reproduir-los en parla sintetitzada. Permet la lectura de textos en blanc i negre o en color, ignorant automàticament qualsevol imatge que aparegui en el document. A més, permet llegir textos en anglès, espanyol i català, indistintament, reacciona a ordres de veu i ofereix la possibilitat d'arxivar els textos per ser escoltats amb posterioritat.

Roomtab Systems, start-up de la UPF, ha estat finalista

El jurat del premi UPF Emprèn 2012 també ha considerat oportú atorgar la menció de finalista al projecte "Roomtab Systems", un sistema de gestió integral de serveis i continguts per a l'hotel, presentat per Albert Moreo Campos, enginyer tècnic de Telecomunicacions de la UPF, especialitat Telemàtica; Guillem Moreo Campo, estudiant d'Economia de la UB ; Ignacio Paso Torregrosa, enginyer superior en Telecomunicacions de la UPF , i Rubens Rayó Mairal, Estudis de disseny digital, Instituto Europeu di Design.

Altres e-notícies relacionades:

Dos estudiants d'Economia engeguen l'empresa Bookty, un cercador d'anuncis digital

Roomtab, una idea desenvolupada per graduats de la UPF

Una editorial de llibres per aprendre xinès guanya el Premi UPFEmprèn 2010