Atrás Presentació dels avenços aconseguits en dolor crònic gràcies a la Marató de TV3

Presentació dels avenços aconseguits en dolor crònic gràcies a la Marató de TV3

El 25 de juliol es va celebrar a l'IEC el 13è. Simposi per presentar els resultats de les 28 recerques fetes gràcies als 6 milions d'euros aconseguits per la Marató del 2006. En dos dels projectes hi participen investigadors de la UPF.
28.06.2012

maratosimposiEl 25 de juny, la Fundació La Marató de TV3  va celebrar el seu 13è. Simposi en què va presentar els resultats de la recerca científica en dolor crònic finançada amb els 6 milions d'euros aconseguits en la Marató del 2006.  L'acte va tenir lloc  l'Institut d'Estudis Catalans i va comptar amb la participació d'autoritats polítiques i acadèmiques a més dels investigadors que han treballat en els 28 projectes impulsats per La Marató de TV3.

Els científics han destacat que la recerca duta a terme en dolor crònic ha contribuït substancialment a avançar en el diagnòstic, pronòstic i tractament de les diferents manifestacions del dolor crònic.

Vers un millor coneixement dels analgèsics per combatre el dolor

Projecte en què ha participat Núria Boada, membre del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, conjuntament amb investigadors de l'Institut d'Investigacions Químiques i Ambientals de Barcelona, de la Facultat de Medicina de la Universitat de Salamanca i del Centro de Investigaciones Biológicas de Madrid.

nuriaboadaequipPer tal de descobrir nous candidats a fàrmacs per al dolor crònic i agut, en aquest projecte es tractava d'actuar sobre la ruta de degradació de les encefalines. Aquestes són molècules endògenes que hi ha al cervell i que modulen el dolor per unió amb els receptors opiacis. L'opiofina és una substància endògena en els humans producte de la degradació de les encefalines. Un dels objectius del projecte ha estat l'estudi estructural i funcional de l'opiofina per dissenyar i avaluar nous anàlegs que poguessin ser candidats a fàrmacs analgèsics. La segona estratègia d'aquest projecte tenia com a punt de partida el metabòlit natural de la morfina, que es coneix com a M6G i que està en procés de desenvolupament farmacèutic per poder aplicar-se com a fàrmac contra el dolor.

Mesurant la resposta emocional en resposta al dolor crònic

En aquest projecte ha participat Paul Verschure, investigador ICREA del Departament de Ciències de la Informació i les Comunicacions (DTIC), conjuntament amb investigadors de l'Hospital Clínic de Barcelona i de l'Institut Guttman.

paulVerchure El treball va tenir com a objectiu principal identificar i separar els components sensorials i emocionals de les respostes a estímuls de dolor en subjectes sans i en malalts amb dolor neuropàtic. L'estudi va analitzar també els efectes de l'estimulació magnètica transcranial repetititva a l'àrea dorsolateral prefrontal sobre components sensorials i emocionals de la resposta a estímuls de dolor.

Han estat premiats estudiants de Comunicació Audiovisual

El 13è Simposi ha inclòs el lliurament dels premis " Divulga la Recerca de La Marató", convocats amb la col·laboració de la Fundació Institució Catalana de Suport de la Recerca.

Els joves que hi participen, procedents de les universitats i escoles catalanes amb estudis de comunicació audiovisual, elaboren breus càpsules audiovisuals per exposar els resultats dels projectes premiats.

En aquesta tercera edició del premi han estat guardonats els estudiants Miquel Camacho i Maria Martínez Bayona, alumnes del grau en Comunicació Audiovisual de la UPF, per un reportatge sobre la recerca de l'investigador Joan Castell Conesa.

El certamen té com a objectius fer accessibles per al públic general els avenços científics impulsats per La Marató de TV3 i estimular l'interès dels joves per la ciència. En aquesta ocasió, es tractava de fer accessibles per al públic general els avenços científics en dolor crònic assolits gràcies a La Marató del 2006 per mitjà de breus reportatges audiovisuals.

Projectes de referència:

Disseny racional, síntesi i caracterització d'anàlegs d'opiofina i M6G: vers un millor coneixement dels mecanismes del dolor. (pdf)

Dr. Gregorio Valencia Parera
Institut d'Investigacions Químiques i Ambientals de Barcelona

Dra. Raquel E. Rodríguez Rodríguez
Facultad de Medicina. Universidad de Salamanca

Dr. Jesús Jiménez Barbero
Centro de Investigaciones Biológicas. Madrid

Dra. Núria Boada Centeno
Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida. UPF

Intervencions sobre les respostes emocionals a estímuls dolorosos en pacients amb dolor crònic. (pdf)

Dr. Josep Valls Solé
Hospital Clínic i Provincial de Barcelona

Dr. Josep M. Tormos Muñoz
Institut Guttmann, Hospital de Neurorehabilitació

Dr. Paul Verschure
Institut Universitari de l'Audiovisual. UPF

Miquel Camacho i Maria Martínez Bayona, " Reportatge sobre la recerca de l'investigador Joan Castell Conesa de l'Hospital de la Vall d'Hebron de Barcelona " (video).

Altres e-notícies relacionades:

La Marató de TV3 impulsa dos projectes de recerca del CEXS

Set investigadors del Grup UPF rebran ajuts de La Marató de TV3 per investigar sobre les malalties mentals

La UPF rep dos ajuts de La Marató de TV3 per fer recerca en neurociències