Atrás Marcelo Bertalmío acaba de publicar un llibre sobre el processament d'imatges per al cinema

Professor agregat i coordinador del grup de recerca Image Processing for Enhanced Cinematography al DTIC, és autor d'un llibre que cobreix tots els aspectes de la producció i el processament del cinema,  adreçat a estudiants avançats i a professionals de la indústria cinematogràfica.
23.02.2014

llibreBertalmioAmb el pas de l'era analògica a la digital la producció cinematogràfica i de postproducció ha permès una major participació de l'artista en el procés creatiu però al mateix temps demana una major exigència tecnològica.

Professor agregat i coordinador del grup de recerca Processing for Enhanced Cinematography al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), Marcelo Bertalmío és l'autor de l'obra Image Processing for Cinema (CRC Press, 2014),  un llibre complet i informatiu que cobreix tots els aspectes de la producció i el processament del cinema adreçat a estudiants avançats i a professionals de la indústria cinematogràfica.

El llibre mostra com el processament de les imatges ha esdevingut indispensable en la realització de les pel·lícules, des de la captura d'imatges fins a l'exposició. Abasta totes les formes en què els algorismes de processament d'imatges s'utilitzen per millorar, restaurar, adaptar i convertir imatges en moviment. Aquestes tècniques i algorismes fan que les imatges es visualitzin de la millor manera possible.

L'autor se centra en els conceptes que hi ha darrera els mètodes de producció i postproducció cinematogràfica. La primera part del text la dedica Bertalmío a la marcelo presentació dels fonaments de l'òptica i el color. Una segona part explica com funcionen les càmeres i els algorismes de processament d'imatge que s'apliquen a la pròpia càmera. La darrera part de l'obra descriu els algorismes que s'apliquen i resolen tot un ventall de problemes.

El llibre s'adreça a estudiants avançats i graduats en matemàtiques aplicades, processament d'imatges, informàtica i altres àmbits relacionats. Igualment és un bon llibre de referència per a investigadors acadèmics i professionals de la indústria cinematogràfica.

Marcelo Bertalmío és professor agregat al  Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i va rebre un ajut starting grant de la Unió Europea per dur a terme el projecte " Image Processing for Enhanced Cinematography", dotat amb 1,5 milions d'euros amb una durada de cinc anys, amb l'objectiu de desenvolupar algorismes de processament d'imatge.

Un programari que imita els processos neuronals del sistema visual humà

Com Bertalmío ha comentat:  "en lloc de treballar en el maquinari, millorar les lents i els sensors, ens basem en els coneixements més recents  de la neurociència  i els models existents de la percepció visual per desenvolupar mètodes de programari que imiten els processos neuronals del sistema visual humà aplicant aquests mètodes a les imatges que captura una càmera normal"

A primers del 2014,  Bertalmío va ser nomenat Secretari de l'Imaging Activity Group de SIAM (Society for Industrial and Applied Mathematics) i,  recentment,  el Consell de Govern de la UPF,  va aprovar la creació d'un nou grup de recerca: Image Processing for Enhanced Cinematography (IP4EC) que estarà coordinat per Marcelo Bartalmío al DTIC.