Atrás Les jornades Dopatge i Esport analitzen aquesta problemàtica des d'una perspectiva interdisciplinària

Organitzades per l'àrea de Filosofia del Dret, hi participaran experts de primer nivell, entre juristes, metges, advocats i filòsofs, que es reuniran del 25 al 27 de juny al campus de la Ciutadella per abordar aquesta xacra esportiva i social.
20.06.2013

L'àrea de Filosofia del Dret del Departament de Dret de la UPF organitza les jornades Dopatge i Esport, en les quals s'examinaran des d'una perspectiva interdisciplinària (jurídica, mèdica, ètica) els diversos problemes que planteja el dopatge, però també la política antidopatge que amenaça amb posar en perill drets fonamentals dels esportistes.

el dopatge s'ha convertit en un greu problema esportiu i socialLes jornades, que tindran lloc del 25 al 27 de juny a l'aula 40.247 de l'edifici Roger de Llúria del campus de la Ciutadella, inclouran la participació d'experts provinents d'àmbits diversos, com són juristes, metges, advocats i filòsofs, amb l'objectiu d'oferir una visió polièdrica i complementària d'un fenomen tan complex, que s'estén més enllà de l'àmbit esportiu.

José Luis Pérez Triviño, professor titular de l'àrea de Filosofia del Dret de la UPF i coordinador del seminari, obrirà el programa el 25 de juny a les 10.00 hores. Seguidament, Sigmund Loland, professor de la Universitat d'Oslo (Noruega), president de l'European College of Sport Science i membre del Consell Consultiu de l'Associació Mundial Antidopatge, pronunciarà la primera ponència, "Justifying anti-doping -a normative biological argument".

Una segona xerrada a càrrec de Mike McNamee, professor de la Universitat de Swansea (País de Gal·les, Regne Unit), director de la revista Sport, Ethics and Philosophy i membre de l'European Commission Expert Group: Doping and Recreational Sport, tancarà les intervencions del primer dels tres dies que dura l'esdeveniment.

L'endemà, 26 de juny, concentrarà tres ponències en la franja matinal (10.00 -13.00 hores), a càrrec de Claudio Tamburrini, professor de la Universitat d'Estocolm; Lucas Ferrer, advocat expert en dret esportiu i el Dr. Gutiérrez Rincón, cap de la Unitat de Medicina de l'Esport de la Generalitat de Catalunya.

La política antidopatge i el dret a la privacitat dels esportistes, la jurisprudència relativa al dopatge del Tribunal Arbitral de l'Esport (TAS-CAS) i els problemes de la legislació antidopatge per a l'esport d'alt rendiment, seran els temes que tractaran aquests tres experts, respectivament.

La trobada es completarà el darrer dia, 27 de juny, amb dues intervencions més en horari de tarda (16.30-18.00 h), a càrrec de Pilar Nicolás Jiménez, professora de la Universitat del País Basc ("Privacy vs. Antidoping Policies") i Elena Atienza, investigadora de la Càtedra de Dret i Genoma Humà ("Anti-doping and Health Protection: Some Thoughts on the Liability of Athletes' Entourage").

El dopatge, un problema esportiu i social de primer ordre

Aquestes jornades, organitzades amb la col·laboració de  la Secció de Dret Esportiu de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Barcelona, volen reflectir el fet que el dopatge s'ha convertit en una xacra que, a més d'afectar greument  la pràctica de l'esport, també genera una important problemàtica social. L'amenaça que posi en perill la salut dels esportistes, i que afecti el desenvolupament normal de la pràctica esportiva, no només desperta preocupació en aquest àmbit, sinó en d'altres, a causa de la notable projecció social, econòmica i fins i tot política que té l'esport en les nostres societats desenvolupades.

La magnitud dels recents casos de dopatge (Lance Armstrong, Operació Llebrer, Operació Port) està portant a les autoritats esportives a prendre mesures jurídiques (disciplinàries i penals) més severes contra els que fomenten el dopatge, però també contra els esportistes que es veuen sotmesos a intensos controls que disminueixen notablement el seu àmbit de privadesa.