Atrás La diversitat genètica reflecteix el pas de les civilitzacions a l'Afganistan

La diversitat genètica reflecteix el pas de les civilitzacions a l'Afganistan

Segons un estudi coordinat per investigadors de l'IBE i que s'ha publicat PLoS One dins el Projecte Genographic que, a Europa, coordinen David Comas i Jaume Bertranpetit.
29.03.2012

comashazarapashtunAfganistan ha estat un punt estratègic al llarg de la historia de la humanitat. Ha estat habitat per l'espècie humana des del Paleolític i ha estat zona de pas de diverses civilitzacions i de grans imperis. Per la seva localització i la diversitat de grups ètnics que presenta esdevé un lloc idoni per estudiar el paper que ha tingut la cultura i la tecnologia en l'evolució i la configuració dels pobles actuals.

Dins el projecte Genographic, del qual David Comas i Jaume Bertranpetit , investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), en són els coordinadors europeus, s'han estudiat per primer vegada les traces genètiques d'individus que pertanyen a quatre ètnies actualment presents al territori  afganès, concretament els Hazara, Pashtun, Tajik i els Uzbek, a través de cinquanta-dos marcadors i dinou seqüències repetitives no recombinants del seu cromosoma Y. L'estudi s'ha publicat aquest mes de març a PLoS One i han participat investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt UPF-CSIC.

La genètica de les ètnies estudiades confirma la seva història

Per a l'estudi, els investigadors han obtingut 204 mostres biològiques provinents de persones residents al territori afganès i de les ètnies esmentades anteriorment, i les han comparat amb 8.500 mostres més provinents de poblacions que han estat històricament en contacte amb l'àrea geogràfica que ara coneixem com Afganistan, mostres d'individus provinents d'Iran, Grècia, Índia , Pròxim Orient, Europa de l'Est i Àsia oriental.

Els resultats han revelat que els actuals afganesos comparteixen una herència genètica considerable provinent d'una població ancestral que hauria pogut emergir durant la revolució neolítica amb la formació de les primeres comunitats agrícoles i que va suposar el pas d'una vida nòmada a una vida sedentària, ara fa uns 9.000-10.000 anys.

Els resultats indiquen igualment que la variabilitat entre els individus a l'actual Afganistan es va iniciar a l'edat de Bronze (3.000 aC.), molt possiblement degut a l'adveniment de les primeres civilitzacions a la regió. Les posteriors migracions i i comastajikuzbeknvasions han estat assimilades de diferent manera entre els diferents grups ètnics estudiats, incrementant amb això les diferències genètiques entre poblacions i donant als afganesos una diversitat genètica única i característica a l'Àsia central.

Treball de referència:

Marc Haber, Daniel E. Platt, Maziar Ashrafian Bonab, Sonia C. Youhanna, David F. Soria-Hernanz, Begoña Martínez-Cruz, Bouchra Douaihy, Michella Ghassibe-Sabbagh, Hoshang Rafatpanah, Mohsen Ghanbari, John Whale, Oleg Balanovsky, R. Spencer Wells, David Comas, Chris Tyler-Smith, Pierre A. Zalloua, The Genographic Consortium (2012), " Afghanistan's Ethnic Groups Share a Y-Chromosomal Heritage Structured by Historical Events", PLoS ONE 7(3): e34288. doi:10.1371/journal.pone.0034288.

Altres e-notícies relacionades:

Les poblacions jueves tenen un origen genètic comú

El Projecte Genogràfic confirma que els humans van emigrar d'Àfrica a través d'Aràbia

Les poblacions pigmees actuals tenen un origen comú i molt antic