Atrás El robot iCUB va adquirint noves capacitats amb l'ajut de la Reactable

El robot iCUB va adquirint noves capacitats amb l'ajut de la Reactable

Com ha mostrat SPECS, coordinador del projecte The Experimental Android Assistant que acaba de passar la valoració anual de la Comissió Europea,  el 28 de febrer al campus de Poblenou.
29.02.2012

logoefaaEl 28 de febrer el campus de Poblenou va acollir la valoració anual del projecte europeu The Experimental Android Assistant (EFAA) per part de la Comissió Europea, un projecte del 7è Programa Marc que coordina Grup de Recerca en Sistemes Sintètics, Perceptius, Emotius i Cognitius (SPECS), sota la direcció de Paul Verschure, professor ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

eFAA1El setembre del 2009 va arribar a la UPF l'iCub, un robot amb característiques humanes similars a les d'un infant de 3 o 4 anys, dissenyat pel Consorci internacional RobotCub, del qual en formen part diverses universitats europees. És de dimensions petites, mesura 104 cm i pesa 22 quilos, i el projecte RobotCub va ser l'aposta estratègica de la Unió Europea en l'àrea dels sistemes cognitius, la interacció i la robòtica.

Ara, s'espera de la robòtica del futur, els anomenats SENTIENT, que siguin capaços d'integrar-se a la societat per millorar la qualitat de vida de les persones. D'aquí que estimular les capacitats emocionals d'aquests enginys sigui un dels elements clau del seu desenvolupament.

Un projecte impactant: androides socialment intel·ligents

El projecte EFAA té com a objectiu principal contribuir al desenvolupament d'humanoides socialment intel·ligents. El projecte proposa un androide biomimètic amb el funcionament del cervell humà. Aquesta concepció requereix aprofundir en la comprensió dels mecanismes neuronals i els processos psicològics subjacents a la percepció social de la cognició i l'acció. Fruit de la integració de diverses arquitectures i prototips que està desenvolupant el consorci de EFAA, el sistema resultant serà capaç d'interactuar en diferents tasques cognitives en el marc d'un paradigma d'interacció mixt representat per una interfície tangible, en aquest cas la tecnologia desenvolupada en la Reactable.

Dos projectes fusionats en un de sol: iCUB + reactable

Ara es combinen els coneixements assolits en dos importants projectes duts a terme de manera independent per dos grups de recerca del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF: l'iCUB d'SPECS i la reactable, un sintetitzador musical amb una interfície tangible, invenció del grup de recerca en Tecnologia Musical (GTM) i instrument electrònic revelació de l'any 2006 que, des d'aleshores,  ha donat la volta al món.

Per tal que iCub interactui amb la superfície tangible Reactable, s'han dissenyat i implementat mecanismes inspirats en la biologia per permetre que el robot pugui percebre, interactuar i aprendre dels companys humans en el context de jocs cada vegada més complexes, jocs que s'implementen a través de la taula tangible i interactiva.  Aquests mecanismes inclouen primordialment tasques de la percepció, de la interacció social i el llenguatge, a més de tasques de raonament i planificació.

eFAA2iCUB, preparat per interactuar amb els humans en tasques socials

Com a resultat del primer any del projecte, iCub és capaç d'interactuar amb una persona humana en tasques socials i cognitives a través de la Reactable.

La demostració que SPECS ha preparat ha consistit en què l'humà li demana a l'iCub per jugar de forma interactiva a una sessió de "jamming DJ". L'iCUB, mitjançant la identificació dels objectes que representen simbòlicament eines musicals: bateria, guitarra i trompeta. L'iCUB,  s'ha programat per a què sàpiga associar correctament un nom "parlat" amb l'acció que se li demana, en aquest cas la generació de música amb els objectes reconeguts en moviment o "instruments" a través de la superfície del dispositiu Reactable.

La combinació d'ambdós projectes iCUB i Reactable és quelcom realment innovador i forma part de l'entrenament cognitiu que l'android iCUB ha estat rebent els darrers mesos. Aquesta ha estat la prova clau dels avenços aconseguits al darrer any davant de la Comissió Europea desplaçada al campus Poblenou amb motiu de la valoració anual de The Experimental Android Assistant (EFAA) que coordina SPECS.

The Experimental Android Assistant (EFAA). Consorci:

Coordinador:

Universitat Pompeu Fabra

Socis:

Universitat de Sheffield (Regne Unit)
Fundació Institut Italià de Tecnología (Itàlia)
Imperial College de Ciència, Tecnologia i Medicina (Regne Unit)
Institut Nacional de Salut i de Recerca Mèdica (França)

Altres e-notícies relacionades:

Una combinació del Reactable amb interfícies fisiològiques presenta noves formes de comunicació

Ha arribat a la UPF l'iCub: un robot humanoide de darrera generació

SPECS participa al FET 2011: "La ciència més enllà de la ficció"