Atrás Científics espanyols apunten que les dones són més intuïtives que els homes per un component biològic

Predisposaria a les dones a adoptar durant les seves vides un pensament menys reflexiu que ells. Els resultats d'experiments realitzats amb més de 600 universitaris, s'ha publicat a Psychoneuroendocrinology i hi ha participat Antoni Bosch del Departament d'Economia i Empresa.
02.03.2014

L'anomenada " intuïció femenina" podria tenir un component biològic , relacionat amb la menor exposició prenatal a la testosterona que experimenten les dones en el ventre matern , que les predisposaria a adoptar durant les seves vides un pensament "més intuïtiu i menys reflexiu " que els homes . Així ho afirma un equip d'investigadors espanyols ,  entre els quals hi ha Antoni  Bosch, professor i investigador del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, conjuntament amb investigadors de les universitats de Granada i Middlesex University de Londres , en un article publicat recentment a la revista Psychoneuroendocrinology.

boschmaSegons altres treballs previs, l'exposició prenatal a la testosterona té efectes sobre l'organització cerebral que determinen en certa mesura pautes i tendències de comportament al llarg de la vida dels individus , inclosos els éssers humans . Els homes reben major quantitat de testosterona prenatal , cosa que, segons els científics , influeix en que siguin, per exemple , més arriscats i menys empàtics que les dones.

El pensament intuïtiu es pot definir com aquell que es processa de forma automàtica i inconscient i que, per tant , requereix poc esforç cognitiu . Al costat oposat hi ha el pensament reflexiu , que requereix anàlisi conscient i més esforç . El primer es basa en les sensacions i és més " emocional ", mentre que el segon és analític i més "racional". En certes situacions , " deixar-se portar " per la intuïció serà més encertat que parar-se a reflexionar , en altres , passarà el contrari .

Ells són menys intuïtius

Els autors d'aquest treball es preguntaven si l'exposició a la testosterona també influeix en que ells siguin "menys intuïtius " i "més reflexius" que elles , per al que van realitzar una sèrie d'experiments amb més de 600 alumnes de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat de Granada .

Els investigadors van usar per les seves anàlisis un marcador de l'exposició prenatal a la testosterona , l'anomenat ràtio digital . Aquesta ràtio s'obté de dividir la longitud del dit índex entre la longitud del dit anular de la mateixa mà . " Com més baix sigui la ràtio , més testosterona s'ha rebut abans de néixer i , per tant , més" masculina " és l'organització cerebral , independentment del sexe de la persona. Els homes, evidentment , tenen una ràtio digital promig més baix que les dones.

Test de Reflexió Cognitiva

Els participants primer van respondre a una sèrie de qüestionaris , entre ells el denominat Test de Reflexió Cognitiva (CRT , per les sigles en anglès ) , una prova que mesura precisament aquesta dicotomia entre intuïció i reflexió . El CRT consta de tres preguntes d'un contingut algebraic senzill que , per la manera en què es formulen , generen respostes intuïtives que vénen a la ment  de forma automàtica però que són incorrectes . Per arribar a la resposta correcta , el subjecte ha parar-se a reflexionar i adonar-se que la resposta que primer va passar pel seu cap era incorrecta .

Amb només tres preguntes , aquest test ha demostrat capacitat per predir multitud de comportaments , alguns tan cridaners com creure en Déu o en el paranormal - que es relaciona positivament amb respondre el test de manera intuïtiva . Les dones tendeixen a donar més respostes intuïtives mentre que els homes responen de manera més reflexiva . És a dir , en aquest test en concret, que penalitza el pensament intuïtiu , els homes ho fan generalment millor que les dones. Posteriorment , els investigadors van escanejar les mans dels participants per mesurar la longitud dels seus dits i calcular la ràtio digital de les dues mans .

Els resultats van ser molt clars. Els homes responien millor al CRT que les dones però , entre aquestes , les que tenien una ràtio digital més "masculí " ( és a dir , més baix) responien igual de bé que els homes . Sent més concrets , el que es va trobar va ser una indicació que l'exposició prenatal a la testosterona predisposa a les persones a adoptar un pensament més reflexiu i menys intuïtiu , a més , aquest efecte sembla ser més forta entre les dones .

Els autors d'aquesta investigació són, a més d'Antonio Manuel Espín , de la UGR , Antoni Bosch Domènech , de la Universitat Pompeu Fabra , i Pablo Brañas Garza , de la Middlesex University de Londres .

Article de referència:

Bosch- Domènech , A. , Brañas - Garza , P., Espín , AM , (2014), " Can exposure to prenatal sex hormones ( 2D : 4D ) PREDICT cognitive reflection ?", Psychoneuroendocrinology, http://dx.doi.org/10.1016/j.psyneuen.2014.01.023