Atrás Esther Farnós i Josep Capdeferro obtenen el IV Premi Extraordinari del Doctorat en Dret

Els dos professors del Departament de Dret rebran aquesta distinció honorífica, que reconeix les seves tesis doctorals defensades a la UPF l'any 2010, en el marc d'un acte que tindrà lloc el 26 de juny al campus de la Ciutadella.
24.06.2012

Esther Farnós i Josep Capdeferro, actualment professors del Departament de Dret de la UPF i que van llegir la seva tesi doctoral durant l'any 2010, són els guardonats amb el IV Premi Extraordinari del Doctorat en Dret. Aquesta edició del premi, que té caràcter honorífic, reconeix les millors tesis doctorals defensades entre l'1 d'octubre del 2008 i el 31 de juliol de 2011 en el marc del Programa Oficial de Doctorat de la UPF.

Durant l'acte de lliurament del guardó, que tindrà lloc el 26 de juny, a les 11.00 hores, a la sala de graus (40.035) Albert Calsamiglia del campus de la Ciutadella, els catedràtics de Dret Penal María Teresa Castiñeira (UPF) i Ramon Garcia Albero (UdL) dissertaran sobre "La situació actual del Dret Penal".

La tesi d' Esther Farnós es titula Ruptura del projecte parental i disposició dels preembrions, mentre que  Josep Capdeferro va defensar Joan Pere Fontanella (1575- 1649), un advocat de luxe per a la ciutat de Girona. Plets i negociacions jurídico-polítiques d'un municipi català a l'edat moderna. Els directors de les seves tesis van ser, respectivament, els professors del Departament de Dret de la UPF Joan Egea, catedràtic de Dret Civil, i Tomàs de Montagut, catedràtic d'Història del Dret i les Institucions.

L'avaluació de les candidatures presentades en aquest premi ha anat a càrrec de la comissió formada pels professors del Departament de Dret de la UPF Josep Ferrer, José Ramón Salelles, Marisa Iglesias i Maribel González, juntament amb Ramon García Albero (UdL), que ha estat l'avaluador extern. La normativa de doctorat de la UPF preveu que es pugui concedir un premi extraordinari per cada deu tesis doctorals llegides.

Trajectòria acadèmica i tesis doctorals dels dos premiats

Esther FarnósEsther Farnós Amorós, professora ajudant de l'àrea de Dret Civil de la UPF, es va llicenciar en Dret per aquesta universitat l'any 2002. Després d'estudiar el Diploma de Postgrau en Dret de Família i Successions a l'IDEC-UPF (2005-2006), va ser "visiting scholar" durant el curs 2007-2008 a la Cornell Law School (Cornell University (EUA). Les seves principals línies de recerca se centren el el Dret de la persona i família, els nous models de família i les implicacions jurídiques i de gènere de l'accés a la reproducció assistida; els drets de danys i interseccions amb el Dret de famíli i el Dret Civil a Catalunya.

La seva tesi doctoral,  Ruptura del projecte parental i disposició dels preembrions , analitza els efectes del consentiment a les tècniques de reproducció assistida prestat en el marc d'un projecte parental. La tesi ofereix una resposta als confilctes (per manca de solucions legislatives) que enfronten exesposos o exconvivents en relació al destí dels preembrions sobrants d'un cicle de fecundació "in vitro" iniciat durant la relació.

Josep CapdeferroJosep Capdeferro i Pla és professor col·laborador de l'àrea d'Història del Dret del Departament de Dret de la UPF. Després de llicenciar-se en Dret per aquesta universitat, va fer cursos de doctorat en Història de l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives i posteriorment, una estada de dos anys de formació complementària a París amb una beca de "la Caixa" i el Govern francès i una altra de la Generalitat de Catalunya. Ha estat professor visitant a la Universitat Pública de Navarra i tutor acadèmic al centre associat de la UNED de Terrassa. Les seves publicacions versen sobre història de les institucions polítiques (sobretot Corts, Generalitat i municipis de la Catalunya moderna), sobre història de la cultura jurídica, dels juristes i de les seves obres de doctrina.

A la seva tesi  Joan Pere Fontanella (1575- 1649), un advocat de luxe per a la ciutat de Girona. Plets i negociacions jurídico-polítiques d'un municipi català a l'edat moderna retrata la ciutat de Girona dels segles XVI i XVII a través dels seus plets i negociacions jurídico-polítiques i controvèrsies en general. Aquests plets estan conduïts principalment pel cèlebre jurista Joan Pere Fontanella (1575-1649), advocat del govern local que havia de vetllar per la integritat i la potenciació del patrimoni jurídic i els interessos de la ciutat i un jurista cabdal per al dret i per a la història de Catalunya.