Atrás Esther Farnós guanya el Premi d'Investigació en Bioètica de la Fundació Víctor Grífols i Lucas

Professora de Dret Civil, ha obtingut el premi per un treball sobre la disparitat de criteris al voltant de la reproducció assistida i la disposició d'embrions humans per part dels tribunals.
16.10.2012

Un treball d'Esther Farnós Amorós, professora de Dret Civil del Departament de Dret de la UPF, ha estat el guanyador del Premi d'Investigació en Bioètica 2011-2012 que atorga la Fundació Víctor Grifols i Lucas. L'autora ha rebut el premi per la seva obra Consentimiento a la reproducción asistida. Crisis de pareja y disposición de embriones, (Atelier, 2011), en què analitza la disparitat de criteris emprats pels tribunals que han hagut de resoldre els conflictes sobre embrions humans amb motiu de la ruptura de la parella, alhora que subratlla la necessitat de donar-hi una resposta jurídica.

farnosfotoEl llibre es basa en la tesi doctoral Ruptura del projecte parental i disposició dels preembrions que Esther Farnós va defensar a la Universitat, el 5 de maig del 2010 i que va estar dirigida pel professor Joan Egea Fernández, catedràtic de Dret Civil del Departament de Dret de la UPF, per la qual va obtenir el IV Premi Extraordinari del Doctorat en Dret de la UPF.

Esther Farnós Amorós, professora ajudant de l'àrea de Dret Civil de la UPF, es va doctorar en Dret per aquesta universitat (2010), en la Facultat de Dret de la qual es va llicenciar l'any 2002. Després de realitzar una estada de recerca a l'Oxford Centre for Family Law and Policy de la Universitat d'Oxford (Regne Unit) (2005-2006), durant el curs 2007-2008 va ser investigadora visitant a la Cornell Law School de la Universitat nord-americana de Cornell (Ithaca, Nova York).

Les seves principals línies de recerca se centren en el Dret de la persona i la família, els nous models de família i les implicacions jurídiques i de gènere de l'accés a la reproducció assistida; les interseccions entre els Drets de danys i el Dret de família;  i el Dret Civil català.

Els conflictes sobre els embrions, un nou àmbit legal

La monografia Consentimiento a la reproducción asistida. Crisis de pareja y disposición de embriones (2011) parteix del caràcter incomplet de la regulació de les tècniques de reproducció assistida en la majoria d'ordenaments occidentals.

A partir de l'anàlisi jurídica i l'enfocament interdisciplinar, que s'explica per les implicacions genètiques, bioètiques i de gènere de la qüestió tractada, el treball dóna notícia de la disparitat de criteris utilitzats pels tribunals que s'hi han hagut d'enfrontar, planteja si és possible el recurs als esquemes propis del dret contractual i formula una proposta de resolució el més respectuosa possible amb els interessos en joc. La naturalesa especial de l'embrió humà, la vinculació dels conflictes analitzats amb el discurs dels drets reproductius, així com les seves conseqüències en matèria de filiació i en la concepció de la família, són alguns dels reptes que enriqueixen la proposta.

farnosllibreportadaCom Esther Farnós ha afirmat "els conflictes sobre els embrions crioconservats en el marc d'un projecte parental, un cop aquest es trenca per separació o divorci, constitueixen un nou grup de casos que posa de relleu el caràcter incomplet de les regulacions en matèria de reproducció assistida i demana una resposta, en especial si atenem a la generalització de les tècniques de reproducció assistida , a l'acumulació cada cop major d'embrions crioconservats i a les elevades taxes de divorci en els temps actuals".

Lliurament de diplomes a l'auditori de l'IDEC-UPF

L'acte de lliurament dels premis i beques en bioètica, tindrà lloc el proper dilluns 29 d'octubre a les 19.30 hores a l'Auditori de l'Institut d'Educació Contínua de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. L'acte comptarà amb la presència de Víctor Grífols i Lucas, juntament amb la presidenta de la Fundació, Victòria Camps i María Blasco, directora del Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas (CNIO).

A més del treball esmentat, el Premi Grífols a una Obra Periodística 2011/12 ha estat per la periodista científica Mònica López Ferrado, màster en Comunicació Científica de la UPF i docent en diverses edicions d'aquests mateixos estudis, pel seu article "La veritat ajuda a morir", publicat al diari Ara el 10 de febrer de 2011. A més, com en altres edicions, el jurat ha concedit quatre beques per a projectes de bioètica que s'hauran de desenvolupar en el termini d'un any.

Altres e-notícies relacionades:

Esther Farnós i Josep Capdeferro obtenen el IV Premi Extraordinari del Doctorat en Dret