Vés enrere La Facultat de Dret premia treballs de recerca de batxillerat sobre l’eutanàsia, els drets humans i el perfilatge criminològic

L’acte de lliurament de l’edició 2023 dels premis, que consten de les modalitats de Dret, Relacions Laborals i Criminologia, ha tingut lloc el 12 de juny al campus de la Ciutadella.

12.06.2023

L’auditori de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella ha acollit el 12 de juny, al matí,  l’acte de lliurament dels premis a Treballs de Recerca de Batxillerat de la Facultat de Dret de la UPF, que enguany han arribat a la 12a edició en les modalitats de Dret i Criminologia, i a la 14a edició pel que fa al premi Teresa Claramunt de Relacions Laborals. L’acte ha comptat amb la presència dels estudiants guardonats, familiars i tutors, i dels membres de la comissió avaluadora.

Les guanyadores de les tres modalitats, que corresponen als tres graus que es poden estudiar a la Facultat (Dret, Relacions Laborals i Criminologia) han estat, respectivament, Marina Soto Arévalo, estudiant de l’Institut Vilamajor, de Sant Pere de Vilamajor, amb el treball “Viure és un dret o una obligació? L'eutanàsia a Espanya”; Ariadna Boixadera Ruiz, del Col·legi Sant Josep – Teresianes, de Barcelona, amb “Els drets humans des d’una perspectiva de gènere”; i Judit Casellas Crisol, de l’Escola Joviat de Manresa, amb l’obra “Psicòpates entre Pàgines”.

La comissió avaluadora, que ha pres les seves decisions per unanimitat, ha estat formada per Anna Caballé, degana de la Facultat de Dret, com a presidenta; i com a vocals, els professors Maurici Pérez Simeón, cap d’estudis dels estudis de doble grau i estudis simultanis; David Felip Favorit, director del grau en Criminologia i Polítiques Públiques de Prevenció, i Consuelo Chacartegui, directora del greu en Relacions Laborals (que ha actuat com a secretària).

A la taula, d'esquerra a dreta: Maurici Pérez, Consuelo Chacartegui, Anna M. Caballé i David Felip

Tres treballs que toquen aspectes essencials de l’àmbit jurídic

Marina Soto Arévalo, que ha guanyat en la modalitat de Dret, ha estat turoritzada per Clara Alegre Baraldés, professora de l’Institut Vilamajor. El treball presenta un estudi molt complet de la problemàtica relativa al tractament de la eutanàsia en el dret espanyol des d'una perspectiva històrica i comparada. La comissió avaluadora en destaca la seva metodologia acurada, així com l'annex documental i les entrevistes incloses, que “permeten estendre l'anàlisi del dret a la seva aplicació pràctica”.

Ariadna Boixadera Ruiz, guanyadora en la modalitat de Relacions Laborals, ha estat tutoritzada per Mario Nofre Maiz, professor del Col·legi Sant Josep-Teresianes. L’obra fa un acurat anàlisi dels drets humans des d’una vesant transversal de gènere, adaptant-lo a les necessitats del món actual, tenint en compte la normativa internacional. La comissió avaluadora recalca que l’autora ha optat “per una encertada metodologia multidisciplinària (històrica, geogràfica, sociolaboral i jurídica), fent ús dels conceptes jurídics des de diversos àmbits, com l’educatiu, laboral, familiar, sanitari, polític, sexual o digital”.

Judit Casellas Crisol, vencedora en la modalitat de Criminologia, ha comptat amb la tutorització de Gloria Díaz Pérez, professora de l’Escola Joviat. Al seu treball, l’autora trasllada la tècnica del perfilatge criminal a la literatura. La comissió avaluadora en destaca la seva originalitat, el fet que estigui molt ben escrit, un marc teòric rigorós i un ús molt adequat de fonts d’informació de qualitat.  “El resultat final és un treball que, en totes les seves facetes, denota un grau de maduresa inusual en obres d’aquesta naturalesa”.

Foto de grup de tres de les premiades i els membres de la comissió avaluadora

Finalment, la comissió avaluadora ha decidit atorgar un accèssit honorífic, en la modalitat de Criminologia, al treball “Millorar la nostra societat. Anàlisi sobre la violència sexual i la seva legislació”, fet per Judit Morralla Colàs, alumna de l’Institut Sòl de Riu, d’Alcanar (Montsià), sota la tutorització d’Olga Reverter Nolla.

Les guanyadores dels premis a Treballs de Recerca de Batxillerat, en una convocatòria en què enguany han participat un total de dinou treballs (cinc més que l’any passat) obtenen la gratuïtat dels crèdits de la matrícula de primer curs de qualsevol dels estudis de grau que ofereix la Facultat de Dret de la UPF, i un diploma acreditatiu. Els guardons s’adrecen a estudiants de batxillerat dels centres de secundària d’arreu de l’estat espanyol, que poden presentar els seus treballs en català, castellà o anglès.

> Àlbum de l'acte publicat a Flickr

Premis de Treball de Recerca de Batxillerat de Dret 2022 - 2023