Vés enrere UPF Sènior agafa impuls i continua apostant per un esperit intergeneracional

UPF Sènior agafa impuls i continua apostant per un esperit intergeneracional

Deu estudiants d’aquest programa adreçat a persones de més de 50 anys van recollir el seu diploma acreditatiu per haver superat 60 crèdits, en el decurs d’un acte acadèmic de fi de curs de l’edició 2016.

13.07.2016

Una desena d’estudiants d'UPF Sènior van recollir ahir, 12 de juliol, al matí, el diploma acreditatiu conforme han superat els 60 crèdits d’aquest programa d’estudis universitaris adreçat a persones de 50 anys i més.

L’acte acadèmic de fi de curs d’UPF Sènior 2016, el primer que s’ha fet amb aquest format, va tenir lloc a les 10.30 hores, a la sala polivalent de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, que es va omplir d’estudiants matriculats i dels seus familiars i amics.

L’acte va estar presidit per Mònica Figueras, vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció, acompanyada per Ana Delgado, coordinadora del Programa d’Accions Acadèmiques Especials de la UPF. També hi van ser presents Pere Torra, vicegerent de Docència, i Marta Aragay, cap de l’Oficina de Postgrau i Doctorat.

Després d’una benvinguda a càrrec de Mònica Figueras, Pere Gifra, professor del Departament d’Humanitats i coordinador d’UPF Sènior des dels seus inicis, el curs 2007-2008, fins a finals de l’any 2014, va impartir una lliçó, sota el títol “La curiositat”.

El professor Gifra va recordar els objectius d’UPF Sènior: “Apropar la universitat a la societat, afavorir el contacte intergeneracional i integrar l’experiència vital dels seus estudiants amb les aptituds i habilitats apreses”. I va afegir: “Una simbiosi de diverses generacions és necessària per abordar els grans debats a les aules. La universitat no ha d’oblidar la seva missió integradora”. Per completar la seva lliçó, va parlar de l’escriptora irlandesa Hannah Lynch, una persona molt viatgera, que va morir molt jove, i de qui va elogiar la seva ment oberta i curiosa.

Sobre els estudiants del programa UPF Sènior, Pere Gifra va afirmar que “no tinc cap dubte que us heu matriculat a les vostres assignatures moguts per una pregona curiositat, que vol dir interès en veure, en conèixer alguna cosa, amb un desig d’explorar situacions noves o desconegudes. Segur que heu escollit les matèries sense cap objectiu que no fos la curiositat, passar-ho bé, sense pensar si allò té sortida en el mercat”, va reflexionar.

A continuació, i després d’una actuació del Cor de la UPF, amb la interpretació de la peça tradicional irlandesa An Irish Blessing, els deu estudiants que han superat els 60 crèdits del programa van anar desfilant cap a la taula presidencial per rebre de mans de Mònica Figueras i Ana Delgado el corresponent diploma acreditatiu.

Seguidament va prendre la paraula Ana Delgado, coordinadora del Programa d’Accions Acadèmiques Especials, que va agrair la tasca que ha portat a terme Pere Gifra al capdavant d’UPF Sènior al llarg de tots aquests anys: “Has estat el cap i el cor del programa", va afirmar.

Adreçant-se als estudiants que recollien el diploma, va posar en valor el seu esforç: “Heu superat amb èxit 60 crèdits, que corresponen a assignatures de diverses titulacions. Heu aconseguit un quart de grau universitari, que no és poc”. Per acabar el seu parlament, va encoratjar els estudiants a “seguir aprenent, coneixent, compartint les vostres experiències i idees”.

La darrera intervenció va anar a càrrec de Mònica Figueras, vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció, que va destacar el fet diferencial del programa UPF Sènior a la Pompeu Fabra: “El nostre programa és singular perquè té un esperit intergeneracional, d’integrar els estudiants de més de 50 anys a l’activitat diària dins de les aules, al costat de nois i noies de 20 anys”. I va afegir: Pensem que aquest esperit és molt enriquidor, ja que aporta bagatge professional, personal, vivencial, que es comparteix a les aules amb els companys".

Un programa de contingut divers que s'amplia amb noves assignatures

La vicerectora va avançar algunes de les novetats que preveu el programa de cara al curs vinent, com seran l’ampliació del llistat d’assignatures a escollir (passarà de les 165 assignatures actuals a 198, amb un increment de prop del 20%), amb una gran diversitat d’estudis i una mirada oberta als tres campus de la Universitat.

Mònica Figueras també va fer una radiografia dels estudiants matriculats enguany, que han estat 105 (64 homes i 41 dones), el 70% dels quals tenen entre 60 i 70 anys, mentre que el 21% es troben entre 70 i 80 i el 9%, entre els 50 i els 60 anys.

El Cor de la UPF va tancar l’acte acadèmic de fi de curs del programa UPF Sènior 2016 (fins a aquest curs 2015-2016, els diplomes s’havien lliurat cada any en el decurs de  l’acte d’inauguració de curs de la Universitat) amb la peça popular universitària Gaudeamus igitur, amb tots els assistents dempeus.

> Galeria d'imatges de l'acte