Vés enrere Primers resultats d'un ambiciós projecte internacional per combatre el càncer

Primers resultats d'un ambiciós projecte internacional per combatre el càncer

El Consorci Internacional del Genoma del Càncer publica avui a Nature els primers resultats d'un projecte de seqüenciació i anàlisi de genomes de pacients amb càncer en què participen investigadors del CEXS i del CRG.
14.04.2010

La revista Nature publica avui un article en nom del Consorci Internacional del Genoma del Càncer (ICGC), en què han intervingut més de 200 científics provinents de deu països diferents, entre els quals hi ha vint investigadors espanyols.

L'objectiu final del Consorci és arribar a la seqüenciació de 25.000 genomes dels cinquanta tipus de càncer més importants. En aquest primer any s'han aconseguit analitzar mostres de 50 pacients i s'han desxifrat cinc genomes complets. La identificació de les alteracions genètiques en aquests tumors ha d'impulsar millors maneres de fer el diagnòstic i de tractament.

El grup espanyol, amb el finançament del Ministeri de Ciència i Innovació a través de l'Institut de Salut Carlos III,  ha treballat en l'estudi de la leucèmia limfàtica crònica, un tipus de càncer molt freqüent, sota la direcció científica d' Elías Campo investigador de l'Hospital Clínic de la Universitat de Barcelona i Carlos López-Otín de la Universitat d'Oviedo.

Diversos investigadors del grup UPF entre els quals hi ha Núria López-Bigas, directora del laboratori de Genòmica Biomèdica del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF, participen en l'estudi del Consorci Internacional del Genoma del Càncer que publica avui Nature. A més han participat molt activament en la seqüenciació dels primers cinc genomes, Roderic Guigó i Xavier Estivill, catedràtic i professor associat de la UPF, respectivament, i investigadors coordinadors de programes de recerca del Centre de Regulació Genòmica (CRG), centre adscrit a la UPF.

nuria_lopez_2La integració i anàlisi de dades ha estat una tasca crucial

Dins el consorci internacional, Núria López-Bigas ha participat amb el grup d'experts en anàlisis bioinformàtiques i en el grup de treball de coordinació i gestió de les dades del Consorci.

Dins el grup espanyol col·laboratiu, la investigadora ha posat a disposició del Consorci l'eina IntOgen (Integrative OncoGenomics), una interfície dissenyada específicament per a l'anàlisi de dades provinents de la recerca en oncologia, un recurs únic i valuós per a  la comunitat que investiga les causes del càncer, atès que facilita la integració de gran quantitat de dades oncogenòmiques d'una manera simple i concisa.

Els experiments de seqüenciació s'han fet amb la darrera tecnologia

Els investigadors CRG, Xavier Estivill i Roderic Guigó, participen en el projecte de la seqüenciació del genoma de la Leucèmia Limfàtica Crònica i lideren les seccions d'anàlisi de la variabilitat estructural del genoma i de la seqüenciació de l'ARN.

Els primers experiments de seqüenciació del projecte espanyol s'han dut a terme al Centre de Regulació Genòmica, sota la direcció d'aquests investigadors i la participació de la unitat de genòmica del CRG. Aquesta unitat porta més de tres anys treballant amb seqüenciadors de nova generació i, actualment la dirigeix Heinz Himmelbauer.

Al nostre país, l'equip multidisciplinari d'investigadors que col·laboren amb el Consorci està format per l'Hospital Clínic, la Universitat de Barcelona, la Universitat d'Oviedo, la Universitat Pompeu Fabra, el Centre de Regulació Genòmica, l'Institut Català d'Oncologia, el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques, el Centre d'Investigació del Càncer de Salamanca i la Universitat de Deusto.

Amb la creació a Barcelona del nou Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica (CNAG), la major producció de dades de seqüència es realitzarà des d'aquest centre,  mentre que l'anàlisi i la validació de la informació que es generi, serà una tasca dirigida per la Universitat d'Oviedo, l'Hospital Clínic de Barcelona i el Centre de Regulació Genòmica.

Des de novembre del 2008, vint-i-dos països de tot el món treballen conjuntament en l'acord internacional ICGC per assolir un coneixement exhaustiu dels genomes del càncer. El treball coordinat a escala mundial i la ràpida difusió dels resultats produïts, són dos aspectes que asseguraran l'èxit del projecte i que contribuiran a que tots els professionals oncòlegs tinguin accés de manera immediata a la informació generada. El coneixement adquirit durant el projecte, la durada estimada del qual és de cinc anys, permetrà desenvolupar noves estratègies diagnòstiques i nous fàrmacs per a combatre la leucèmia limfàtica crònica i, en general,  per combatre tots els tipus de càncer més comuns que afecten la població mundial.

Treball de referència:

The International Cancer Genome Consortium (2010), " International network of cancer genome projects", Nature, doi: 10.1038/nature08987.

> Altres e-notícies relacionades

IntOgen, una interfície dissenyada com a eina indispensable per a la recerca del càncer