Vés enrere La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovació Docent de l'ESUP fa una revisió de les activitats dutes a terme durant el 2010

La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (www.usquidesup.upf.edu) amb les principals accions dutes a terme durant el 2010.
30.03.2011

Im

Un dels objectius fonamentals de l'Escola Superior Politècnica de la UPF es centra en la continua innovació i millora docent. La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (Web USQUID) amb les principals accions dutes a terme durant el 2010.  La USQUID-ESUP està formada per Davinia Hernández-Leo, professora del departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i directora de la Unitat, Verónica Moreno, pedagoga i professora associada del mateix departament, y personal de suport becari tant informàtic com pedagògic.

Al curs 2009-2010 va començar la implantació dels nous Graus a l'ESUP (Telemàtica, Sistemes Audiovisuals, Informàtica) i la USQUID està molt implicada en una de les assignatures de primer curs "Introducció a les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions". Aquesta assignatura engloba aspectes introductoris del sector de les TIC amb elements que pretenen ajudar als alumnes en la seva adaptació a la universitat tot treballant algunes competències transversals, que els hi seran útils al llarg de tota la seva formació i desenvolupament professional, com poden ser: el treball en equip, la capacitat de comunicar-se amb propietat de forma oral i escrita, la capacitat d'organitzar i planificar, resolució de problemes, etc.

L'USQUID va ser molt activa el 2010 en diversos projectes de Innovació Docent. És destacable que va coordinar el projecte AlineaME: Desenvolupament de Competències en els Graus TIC: Alineació de Metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb l'Avaluació, inscrit en el Programa d'Estudis i Anàlisi del Ministeri de Ciència i Innovació del Govern d'Espanya. A nivell d'Escola l'USQUID ha donat també suport a iniciatives docents engegades pel professorat de l'ESUP. Durant el 2010 ha coordinat o col·laborat amb experiències centrades en: Mecanismes de seguiment, ajuda i reconeixement de la qualitat dels estudis de l'ESUP, Pràctiques d'experimentació transversal entre Xarxes de Sensors i Tractament d'Imatges, un específic sobre la creativitat en l'àmbit de l'enginyeria, etc.

En el curs 2009-2010 també es va posar en marxa un programa de Mentories com a recolzament de  l'estudiantat de primer curs.  Aquest programa es basa, molt resumidament, en la creació de grups de treball d'estudiants de primer amb estudiants de darrers cursos tant d'Informàtica com de Telecomunicacions que donen suport en les preguntes més del dia a dia de la seva vida universitària i els ajuden a millorar el seu rendiment acadèmic. El programa compte amb la col·laboració de professors d'assignatures del primer curs. Les mentories i les accions derivades del projecte AlineaME en les pròpies assignatures de l'ESUP van rebre dos Premis del Consell Social de la UPF.

La USQUID també ha participat en diversos Congressos i Jornades d'innovació Docent com ara:  Jornades d'Innovació Educativa en Enginyeria Telemàtica 2010 (Valladolid), el Congrés Internacional sobre Qualitat a la Educació Superior ICED 2010 (Barcelona), el VI Congreso Internacional en Docencia Universitaria e Innovación (Barcelona) i el taller sobre Metodologies i Casos en l'Ensenyament Informàtic (Cadis). La USQUID també va organitzar un workshop en el marc de l'ICED 2010 titulat Aligning Competences, Methodologies and Assessment.

Pel que fa a la formació docent, la USQUID, juntament amb el CQUID va organitzar un taller conduit per professor Miguel Valero al juny del 2010. Així mateix, la USQUID va impartir dos cursos, un d'ells juntament amb el Subdirector d'Ordenació Acadèmica i Professorat de l'ESUP, Enric Peig, sobre la implantació dels nous graus a l'ETSIT de la Universitat de Valladolid, i un altre sobre el treball de competències transversals pel propi professorat de la UPF en el marc de la formació organitzada pel CQUID.