Vés enrere Vols saber què ha fet la USQUID al llarg del 2011?

Vols saber què ha fet la USQUID al llarg del 2011?

La continua innovació i el treball per a la millora de la qualitat de la formació és un dels objectius fonamentals de l’Escola Superior Politècnica de la UPF. La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (www.usquidesup.upf.edu) amb les principals accions dutes a terme durant el 2011.
22.05.2012

La continua innovació i el treball per a la millora de la qualitat de la formació és un dels objectius fonamentals de l’Escola Superior Politècnica de la UPF. La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) formada per la Davinia Hernández-Leo (directora), la Verónica Moreno Oliver (pedagoga) i personal de suport tant informàtic com pedagògic acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (Web USQUID) amb les principals accions dutes a terme durant el 2011.

La USQUID-ESUP ofereix i dóna el seu suport al professorat del DTIC/ESUP per a col·laborar en les iniciatives docents. Aquest suport es tradueix en la participació activa en el disseny, seguiment i avaluació de les diferents experiències d’innovació (podeu veure els detalls a la secció projectes de la nostra web). Així mateix, a la web USQUID el professorat pot trobar diferents recursos bibliogràfics, electrònics i d’altres relacionats amb metodologies actives i d’altres relacionats amb temes d’avaluació de competències, ús de rúbriques, autoformació, etc. Durant el 2011 la web de la USQUID-ESUP va rebre 21.428 visites provinents de molts països de tot el món, i de les quals, quasi 2500 procedents de Barcelona. Les pàgines més visitades són, fonamentalment, les que contenen les estratègies metodològiques com a recurs docent, l’agenda de jornades i els projectes i publicacions de la USQUID-ESUP.

En 2011, la USQUID ha coordinat diversos projectes tant a nivell UPF com a nivell nacional (alguns de aquests projectes continuen en 2012, els detalls a la secció de projectes de la web USQUID). Vegem a continuació una síntesi d’aquests: a nivell UPF s’ha començat a treballar en el disseny d’estratègies per a fomentar, seguir i avaluar la dedicació de l’estudiantat no només a l’aula sinó fora d’ella. També s’ha iniciat el seguiment de la implantació del nou grau en Enginyeria Biomèdica iniciat al curs d’enguany (2011-2012). Un altre tema crític per a l’ESUP treballat sota la direcció de la USQUID és la elaboració d’una guia per al seguiment i avaluació d’una guia de cara als Treballs Fi de Grau, els quals com es sabut, entraran en vigor el proper curs 2012-2013 amb un increment molt substancial de crèdits respecte els fins ara, anomenats Projectes Fi de Carrera (propis de la titulació de Informàtica) i que suposen tot un repte tant acadèmic com organitzatiu. Amb directa vinculació amb aquest projecte la USQUID-ESUP va organitzar una trobada inter-universitària amb expertes d’altres universitats catalanes. Aquesta tasca va motivar la USQUID a voler aprofundir en els Treballs Fi de Grau i gràcies a l’obtenció d’un ajut del Programa Estudios y Análisis del Ministerio de Educación y Ciencia titulat podrà fer-ho. El projecte es titula Prácticas Hacia la Excelencia de los Trabajos Fin de Grado. Elaboración de un catálogo de prácticas basadas en el cotejo con el marco nacional e internacional y experimentadas en el campo de la Ingeniería. Análisis de la proyección y transferencia a otros contextos.

El Programa EnginyCat va completar la seva segona edició (tot iniciant la tercera) al 2011 obtenint uns resultats amb tendències positives, tant pel que fa a la valoració dels mentoritzats com dels propis mentors.

Un altre esdeveniment a ressaltar del 2011 és la participació de la USQUID com a membre convidat per a presentar a la conferència inaugural de les Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI) celebrades a Sevilla, el projecte Alinea-ME: Desenvolupament de Competències en els Graus TIC: Alineació de Metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb l'Avaluació corresponent a la convocatòria del 2009 i desenvolupat durant el curs acadèmic 2009-2010. En aquest sentit també esmentar la participació de la USQUID en tasques de revisió experta en un projecte coordinat per Manuel Palomo (Universitat de Cadis) sobre el seguiment i avaluació dels PFC/TFG.

La USQUID també ha participat/ té previst participar en diversos Congressos i Jornades d’innovació Docent per a presentar treballs desenvolupats durant el 2011, com ara:  Al Congreso Internacional EvalTrends 2011: Evaluar para Aprender en la Universidad (Cadis) o al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) a Barcelona. També ha sortit publicat un article a la revista IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje titulat: Aplicación de Recomendaciones para la Alineación de Competencias, Metodología y Evaluación en Asignaturas de Ingeniería Telemática, Informática y Electrónica que presenta un treball dissenyat al 2010 i aplicat al 2011. Tant aquestes com la resta de publicacions de la USQUID-ESUP estan disponibles al e-repositori de la UPF, podeu accedir-hi directament fent clic aquí.

Pel que fa a la formació docent la USQUID, va coordinar una sessió sobre l’Aula Global i les seves aplicacions destinat al professorat de l’ESUP.