Vés enrere L’educació, element essencial per un planeta sostenible

L’educació, element essencial per un planeta sostenible

17.03.2022

L’educació i conscienciació de la població sobre els problemes ambientals és un aspecte estratègic per avançar decididament cap a la sostenibilitat del planeta. La necessitat d’utilitzar l’eina educativa com a resposta a aquesta problemàtica ja apareix al document final de la Conferència de Nacions Unides sobre el Medi Humà que es va celebrar a Estocolm el juny de l’any 1972, fa gairebé 50 anys. En aquest document s’explicita que l’objectiu és “que la població mundial prengui consciència del medi ambient i s’interessi per ell i pels problemes relacionats, i que compti amb els coneixements, les actituds, les aptituds, la motivació i el desig necessaris per treballar individualment i col·lectivament en la recerca de solucions als problemes actuals i per prevenir els que puguin aparèixer d’ara endavant.”

Mig segle més tard segueix més viva que mai la necessitat d’abordar des de l’educació els reptes mediambientals que tenim davant nostre com a societat. Just fa unes setmanes, el dia 26 de gener, es commemorava el Dia Mundial de l'Educació Ambiental, un recordatoori anual que té el propòsit de conscienciar la ciutadania perquè conservi i protegeixi el medi ambient a través de la realització d'accions i activitats. Actualment, a Catalunya més de dues-centes associacions i fundacions ambientals fomenten la implicació de la ciutadania en la protecció del medi ambient i la conservació de la natura d’una forma compromesa i activa. Però això no és tot, ja que en l’escenari actual és clau la formació que s’està fent a les escoles i instituts, en un procés permanent i participatiu, per dotar a la joventut d’un sentit ètic i cívic de corresponsabilitat ambiental i de lleialtat envers les generacions futures.

Eixos vertebradors

La promoció del desenvolupament sostenible a través de l’educació i l’adopció d’estils de vida sostenibles; els drets humans; la igualtat de gènere; la promoció d’una cultura de pau i noviolència; la valoració de la diversitat cultural; i, finalment, la contribució de la cultura, són els eixos vertebradors de la tasca a portar a terme en el camp educatiu i ambiental. Alguns dels aspectes importants en el treball que s’està realitzant en aquest àmbit són aquells relacionats amb les poblacions vulnerables; la prevenció del malbaratament alimentari a les escoles; la salut; l’educació ambiental amb perspectiva de gènere; l’educació i conscienciació ambiental en entorns urbans, en relació al consum i els residus; l’emergència climàtica i els nous moviments juvenils; i, per últim, la justícia climàtica.

En definitiva, estem parlant d’un conjunt d’eines i coneixements amplis que han de permetre consolidar entre tota la població, i especialment entre els més joves, la necessitat de fer passos ferms i irreversibles cap a un canvi de paradigma en el qual la sostenibilitat tingui un paper primordial i essencial en el desenvolupament de les societats humanes.