Vés enrere La Revolució de l'Alimentació Sostenible

La Revolució de l'Alimentació Sostenible

23.03.2021

D’on ve i qui ha fet el que menjo? És un aliment saludable? Si et fas aquestes i d’altres preguntes similars és que t’agrada o t’agradaria gaudir d’una alimentació sostenible. Aquella alimentació que aposta per un consum responsable, que té en compte la procedència dels aliments, la seva forma de producció i els impactes socials i ecològics que genera a la societat i al planeta. I que incorpora també hàbits saludables, redueix el malbaratament i minimitza la generació de residus.

Com a consumidors podem fomentar el consum responsable i sostenible. I ho podem fer, entre d’altres formes, informant-nos de l’origen dels productes, realitzant les nostres compres en comerços de proximitat, apostant per la pesca sostenible o bé escollint productes de comerç just i ecològics. Però també podem incidir-hi amb la nostra dieta: reduir o eliminar aliments ultraprocessats, escollir carn de ramaderia ecològica i de proximitat i, fins i tot, conrear els nostres propis aliments.

Menú 100% vegetal

En aquesta línia de consum responsable i sostenible s’emmarca la iniciativa del menú 100% vegetal per tal d’aturar la crisi climàtica de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Aquest propòsit es va iniciar el març del 2020 a totes les cafeteries dels campus de la universitat i va ser pioner a tot l’estat espanyol. D’aquesta manera la UPF se sumava a la campanya Menú Por El Planeta, una iniciativa estudiantil que tenia per objectiu que les universitats de l’estat incloguessin dins de la seva oferta un menú saludable i sostenible basat en fruites, verdures, cereals i llegums. Se seguien així les recomanacions de l’informe de l’Organització de les Nacions Unides elaborat per 103 experts de 52 països en el qual s’aconsellava reduir el consum de carn i incrementar el d’aliments vegetals.

Davant l’emergència climàtica, declarada per la universitat el maig del 2019, s’han posat en marxa diferents iniciatives, i entre aquestes la UPF es va comprometre a oferir una alimentació saludable, sostenible i inclusiva a la comunitat universitària. La universitat inclou als menjadors dels campus un mínim d’un primer plat, un segon plat i unes postres d’origen vegetal. També es garanteix que el preu del Menú Por El Planeta sigui el mateix que el d’altres menús per evitar posar barreres econòmiques als qui volen seguir una alimentació sostenible. I, finalment, es garanteix que el menú sigui variat en el dia a dia, sigui adequat nutricionalment i inclogui proteïnes d’origen vegetal com és el cas dels cigrons, les llenties i la soja.

En els darrers anys es constata un increment de la conscienciació i el compromís de la ciutadania i les economies locals cap a pràctiques més sostenibles i responsables. Al mateix temps també es fa més evident la necessitat d’un canvi estructural de fons que posi el focus en les necessitats de les persones i en la protecció de l’entorn i del planeta.

Des la UPF volem ajudar a fer que l’alimentació sostenible estigui a l’abast del conjunt de la societat perquè el que menges i la manera com menges també pot canviar el món del present. I el del futur.