Vés enrere L’acció pel clima va centrar les jornades Visions d’un Món Desigual, amb més de 400 persones inscrites

Les jornades, organitzades per la UPF, la UdL, la UdG i la URV, i que degut a la pandèmia s’han fet totalment en línia, han analitzat diversos aspectes relacionats amb el canvi climàtic, en el marc de l’ODS número 13.
08.06.2020

El passat 28 de maig va tenir lloc la quarta sessió virtual de "Visions d’un Món Desigual. Acció pel clima" amb la qual es tancaven aquestes jornades interuniversitàries anuals, que s’han fet durant la segona quinzena del mes de maig, coorganitzades per la UPF, a través d'UPF Solidària.

Enguany les jornades s’han centrat en l’Acció pel clima, l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 13, que vol promoure l'adopció de mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Aquest és un dels disset ODS establerts pels líders mundials en la cimera de les Nacions Unides del 25 de setembre de 2015, en el marc de l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, sobre els quals es basa cada any el contingut de les jornades.

Amb el context actual de pandèmia, aquesta quarta edició, oberta a tot el públic i gratuïta, ha transcorregut 100% en línia, mentre que les edicions anteriors, s’havien fet amb un format semipresencial.

Les jornades s’han dividit en quatre blocs temàtics, dos per setmana, cadascun dels quals ha tractat sobre un aspecte diferent relacionat amb el canvi climàtic. Per cada bloc, els ponents van recomanar uns materials que calia visionar abans de la trobada. D’aquesta manera, el dia de la sessió virtual, mitjançant videoconferència, els participants posaven en comú els continguts treballats.

Cal destacar l’alt nombre d’inscripcions tant a la UPF com a la resta d’universitats organitzadores (Girona, Lleida i Rovira i Virgili). En el cas de la UPF, es van inscriure més de 130 persones, la majoria d’ells estudiants de grau, per als quals aquesta activitat els hi donava dret al reconeixement d'1 crèdit ECTS.

El total de persones inscrites a les jornades va ser de 400, de les quals gairebé 300 han seguit les sessions virtuals, amb un gran èxit de participació dels assistents a través del xat, que va donar lloc a un debat interessant i enriquidor.

Quatre blocs per analitzar diferents aspectes del canvi climàtic

Els temes tractats durant les jornades (les quatre sessions virtuals estan disponibles al canal de Youtube “Visions d’un Món Desigual”) i els ponents que hi van participar van ser els següents: el primer bloc, "Efectes del canvi climàtic en la salut de les persones" va incloure la participació de Montserrat Rué, professora de la Facultat de Medicina de la UdL, actualment vicerectora d'estudiants i ocupabilitat; Rafael Terol, membre del moviment social Extinction Rebellion, i Joan Torres, estudiant sènior de la Facultat de Medicina de la UdL.

El segon bloc, “Migració climàtica: una realitat invisibilitzada” va comptar amb la participació de Susana Borràs, doctora en Dret i investigadora del Grup de Recerca sobre Dret Ambiental, Immigració i Govern Local de la URV al Centre d'Estudis en Dret Ambiental de Tarragona, CEDAT).

El tercer bloc, sota el títol "Evidències del canvi climàtic, des de la perspectiva meteorològica", va estar protagonitzat per amb Gemma Puig, meteoròloga i presentadora de l'espai del temps a TV3, Catalunya Ràdio i 3/24. Finalment, el ponent del bloc quatre, "L'emergència climàtica actual i el clima del futur", va ser Javier Martín-Vide, llicenciat en Ciències Matemàtiques i catedràtic de Geografia Física de la UB, actualment director de l'Institut d'Investigació de l'Aigua de la UB.