Vés enrere Entrevista: "MentorHabilitats", projecte subvencionat a la convocatòria anual d'ajuts per a projectes solidaris

03.06.2019

Utilitzar la mentoria com a eina per a promoure la inclusió social de joves en situació de vulnerabilitat. D’això tracta MentorHabilitats, un projecte de la mà de Punt de Referència, una associació sense ànim de lucre dedicada a l’acompanyament de jovent extutelat a Catalunya.

El projecte MentorHabilitats, ha estat subvencionat a la convocatòria d’ajuts per a projectes d’activitats solidàries d’enguany. És la primera vegada que un grup d'estudiants del programa UPF Sènior presenta projecte a la convocatòria. Realitzem l'entrevista al grup de sol·licitants del projecte: Eloi Jerez, Carmen Netzel, Marcelino Nebra i Maria Dolors Colomer.

Entrevista:

MentorHabilitats ha estat un dels projectes escollits dins la convocatòria anual d'ajuts UPF per a projectes d’activitats solidàries. L’import atorgat ha estat de 2.500 €. A què teniu previst dedicar aquest ajut?

Aquest ajut es dedicarà al projecte que dóna suport a joves tutelats o extutelats d’entre 17 i 23 anys, que estan cursant estudis postobligatoris d’any acadèmic i que necessiten millorar el seu nivell formatiu per, després, poder incorporar-se al mercat laboral. Concretament, l’import s’aprofitarà per habilitar l’aula d’estudi, disposar d’equipament informàtic i materials educatius i, finalment, per elaborar materials de difusió del projecte.

Sou un grup d’estudiants d’UPF Sènior, i això demostra que teniu un gran interès per continuar formant-vos, adquirir coneixements i viure noves experiències. Què us porta a integrar-vos en un projecte solidari com aquest?

Estar en contacte amb un col·lectiu de persones joves que es troben en una situació complexa i poder treballar amb ells de manera conjunta per construir el seu futur és molt enriquidor.

Conèixer aquests joves és una experiència d’aprenentatges constants, i poder ser mentor o mentora d’una persona jove et fa crear un vincle diferent a tota la resta. Per a ells i elles procurem ser adults de referència, i això també ens fa descobrir una part nova sobre nosaltres mateixos.

Quins són els objectius de MentorHabilitats?

Té dos objectius: millorar el nivell formatiu del jovent extutelat i millorar la seva xarxa de suport, a través de la figura dels mentors i mentores (persones voluntàries) i professionals que els donen confiança personal i motivació per continuar els estudis.

Per aconseguir-ho es treballen tres eixos:

1. Reforç dels hàbits d'estudi. La motivació i l'esforç creixen amb l'acompanyament de la persona mentora.
  2. Orientació formativa per acompanyar el jovent en la definició del seu projecte professional.
  3. Tallers de suport a l'estudi, amb l'atenció individualitzada dels formadors. Aquest espai de suport a l'estudi és un nou espai de reforç setmanal al qual els i les joves assisteixen voluntàriament.

Com s’aconsegueix crear el vincle entre mentor i mentorat?

Un bon vincle és fonamental per aconseguir crear una xarxa de suport al voltant del jovent. Per això, des del Punt de Referència es cuiden molt les relacions entre jove i mentor o mentora. És cert que hi ha un primer dia de trobada entre jove i mentor en què la relació s’inicia d’una manera forçada; però al darrere hi ha el treball professional que ha tingut en compte molts aspectes de les dues persones que facilitaran una bona relació.

A partir d’aquí, els mentors i mentores ens trobem setmanalment amb la persona jove en l’espai públic i anem teixint aquestes noves amistats. A banda, el grup de mentores i mentors ens trobem també conjuntament per supervisar l’estat del vincle amb la persona professional de l’entitat.

Com valoraríeu l’impacte que genera MentorHabilitats sobre els joves en situació de vulnerabilitat que hi participen?

Els resultats d’aquest any del projecte han demostrat que l'acompanyament mitjançant la mentoria ha aconseguit:

• Que cap jove que hi participa hagi abandonat els estudis.
  • Que tots els participants van finalitzar el curs que es trobaven estudiant.
  • Que un 89% dels joves han pres consciència de les seves habilitats i competències.
  • Que han millorat competències com l’ús de la llengua, l’autoconeixement, l’autonomia, la sociabilitat i el coneixement de l'entorn.

Quins requisits han de complir les persones que vulguin fer de voluntàries del projecte?

Han de tenir més de 30 anys perquè, per ser referents adults, se’ls demana una certa trajectòria vital. Cal que la persona disposi d’un temps (2 hores la setmana mínim) per dedicar al voluntariat, i un compromís d’un curs de durada per ser mentor o mentora d’una persona jove.

Finalment, es té en compte també l'estat emocional en el qual es trobi la persona de referència, ja que és important que tingui energia i que estigui forta emocionalment per acompanyar una persona jove en una situació potser complexa.

Per últim, vosaltres és el primer cop que us presenteu a la convocatòria. Com animaríeu la comunitat universitària a participar en la pròxima convocatòria anual d’ajuts econòmics d’UPF Solidària per a projectes solidaris?

Animaríem a tothom que vulgui donar eines a les entitats que estan treballant per una societat més justa. Ens sembla molt positiu que la Universitat tingui en compte les propostes de l’alumnat, s’acosti a nosaltres i se sumi a la causa.

Estem molt satisfets del suport d’UPF Solidària que, en aquest cas, ajudarà a fer possible aquesta edició de MentorHabilitats.

Nom Projecte: MentorHabilitats: Mentoria per l'èxit educatiu del jovent extutelat

Sol·licitants: Eloi Jerez, Carmen Netzel, Marcelino Nebra i Maria Dolors Colomer

Contrapart: Associació Punt de Referència

Lloc de realització: Barcelona