Introducció

Les Jornades 'Visions d’un Món Desigual' pretenen mostrar els contrapunts entre els llocs i les persones que habitem el planeta, des de l’òptica dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). En aquest sentit, en cada edició d’aquestes jornades es tracten un o més dels 17 objectius que l’ONU ha establert en l’horitzó 2030, de la mà de diferents experts. Els ODS tracten temes globals com la pobresa, l’educació, la salut, la pau; temes en els quals Visions d’un Món Desigual vol aprofundir, sense perdre de vista la necessària transversalitat de tots per construir un món més just i sostenible.

Aquestes jornades s’organitzen conjuntament entre les universitats de Girona (UdG), de Lleida (UdL), de Tarragona (URV) i Pompeu Fabra (UPF).

Canal youtube de "Visions d'un Món Desigual"

Objectiu

En aquesta setena edició de Visions d'un Món Desigual tractarem l’objectiu núm. 7 - Energia assequible i no contaminant.

L’accés a l’energia és un factor essencial per al desenvolupament sostenible, ja que l’energia és imprescindible per a gairebé totes les activitats (habitatge, producció d’aliments, mobilitat, activitat econòmica, creació de llocs de treball, etc.). Les societats modernes depenen totalment de la disponibilitat d'energia, que encara prové majoritàriament dels combustibles fòssils, la crema dels quals perjudica la salut de les persones i afavoreix el canvi climàtic. El model energètic ha de transformar-se profundament per mantenir l'estabilitat climàtica, incorporar fonts d'energia renovable, incrementar l'eficiència energètica, reduir el consum i acabar amb la pobresa energètica.

L'objectiu d'aquestes jornades serà conèixer amb més detall què s'està fent, des de l'experiència dels nostres ponents i dins dels seus àmbits de coneixement, per tal d'aconseguir les metes marcades per les Nacions Unides.

Metodologia

Les Jornades tindran lloc durant l'última setmana d'abril i la primera de maig, i s'organitzen en quatre blocs temàtics (dos per setmana). Cada bloc tracta un tema dels vinculats a l'energia assequible i no contaminant i serà exposat pel seu corresponent ponent. Les jornades seran 100% en línia i es faran a partir de les 16.00 hores.

El dimarts 25 d'abril tindrà lloc la primera sessió virtual, on tots els participants es trobaran amb el ponent mitjançant una videoconferència. Durant la primera part de la sessió, el/la ponent farà una exposició i, posteriorment, s'obrirà un torn de preguntes i debat.

Calendari dels blocs

1a sessió virtual, dimarts 25 d'abril a partir de les 16.00 hores
Tema: "Energía ante el reto de la Agenda 2030"

A càrrec d'Antonio Turiel, científic i divulgador, llicenciat en físiques, matemàtiques i doctor en física teòrica. Des del 2004 treballa a l'Institut de Ciències del Mar del Centre Superior d’Investigacions Científiques a Barcelona, on és investigador científic.

2a sessió virtual, dimecres 26 d'abril a partir de les 16.00 hores
Tema: "La dimensió exterior de les polítiques energètiques europees. Conseqüències de la captura del negoci verd"

A càrrec d'Alfons Pérez, enginyer tècnic en electricitat. Màster en Sostenibilitat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Professor associat de la UPF, està especialitzat en energia i clima.

3a sessió virtual, dimarts 2 de maig a partir de les 16.00 hores
Tema: "El cooperativisme d’energies renovables"

A càrrec de Yaiza Blanch, membre de l'equip tècnic de Som Energia des de 2013. Actualment treballa a l'equip de Transformació energètica i comunitat, dinamitzant els espais de participació de les sòcies i els punts de trobada amb la ciutadania.

4a sessió virtual, dijous 4 de maig a partir de les 16.00 hores
Tema: "Mirades ecofeministes sobre la sobirania energètica"

A càrrec de Blanca Bayas, llicenciada en Ciències Polítiques i de l'Administració Pública, Llicenciada en Treball Social i Màster en Política Social i Mediació Comunitària. També és investigadora de l'Observatori del Deute en Globalització i activista ecofeminista. El seu treball se centra en la defensa dels serveis públics, els comuns i les alternatives dels ecofeminismes i les economies feministes.

A qui van adreçades les Jornades?

Tota la comunitat universitària pot inscriure-s'hi i és obert també a tots els públics.

Per als estudiants de grau de la UPF aquesta activitat dóna dret al reconeixement d'1 crèdit ECTS

Aquesta activitat forma part del Programa d'activitats de compromís social (PACS) i pots obtenir 1 crèdit ECTS si t'hi inscrius. La inscripció és gratuïta i et permetrà no només sol·licitar reconeixement de crèdits, sinó també participar en totes les activitats gratuïtes que s'hi programen.

Requisits per al reconeixement de crèdits en aquesta activitat: inscriure's a la jornada, assistir i participar en les sessions virtuals i fer una ressenya de cadascun dels blocs temàtics tractats (mínim 500 paraules). Les ressenyes s'han d'enviar abans del 10 de maig per correu electrònic a [email protected].